Wyjazd do Ostrawy

Zakończone Wyjazdy Data rozpoczęcia: 30.04 Miejsce: Ostrawa

Zapraszamy na wspólny wyjazd do Muzeum Kolejnictwa w Ostrawie, połączony ze zwiedzaniem dworca w Bohuminie.


02_zeleznicni_muzeumW Morawsko-Śląskim Muzeum Kolejnictwa, które znajduje się w budynku dworca kolejowego Ostrava-střed (Ostrawa-Centrum) mogą Państwo obejrzeć między innymi oryginalne dokumenty, historyczne mundury, czy stare modele kolejek, jak również wiele innych ciekawych eksponatów z okresu XIX wieku. Jednym z najciekawszych eksponatów jest wskaźnik pochylenia toru, który pamięta jeszcze czasy Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda. Znak ten, który informuje maszynistę o zmianie pochylenia toru, stał kiedyś pomiędzy Svinovem a Hutą Vítkovice. Dzieciom na pewno spodobają się modele kolejek a miłośników historii zainteresują dokumenty z czasów Monarchii Austro-Węgierskiej. Są wśród nich na przykład dekrety Cesarza Franciszka Józefa I, oryginalne dokumenty z 1835 i 1836 roku jak również protokoły w sprawie wybudowania trasy kolejki konnej, która prowadziła z Huty Vitkovice na Dworzec Główny w Ostrawie.
bohumin4Początki stacji Bohumin sięgają XIX wieku, a dokładniej 1 maja roku 1847, kiedy to na stację wjechał pierwszy pociąg pod banderą austro-węgierskich kolei cesarza Ferdynanda. Stacja znajdowała się na linii Bohumín – Lipnik nad Bečvou. Budynek stacyjny wybudowano w oddaleniu od ówczesnego centrum. Przyczynił się do tego niechętny kolei lokalny proboszcz, który odmówił sprzedania pod budowę części działki kościelnej. Interwencja mieszkańców u cesarza, który przystał na ich prośby, pozwoliła jednak na budowę stacji nieco dalej od miasta. W roku 1860 wybudowano nowy budynek stacyjny, a tereny wokół stacji zaczęły się szybko rozwijać tworząc tzw. Nowy Bogumin.
Kilka lat później Bogumin stał się punktem początkowym Kolei Koszycko-Bogumińskiej. W związku ze zwiększeniem natężenia ruchu przez węzeł postanowiono stację przebudować. Stopniowo dobudowywano nowe skrzydła budynku stacyjnego, który służy do dziś.

 

Obecnie stacja obsługuje wszystkie kategorie pociągów pasażerskich kursujących po sieci ČD, z wyłączeniem pociągów klasy SuperCity, poza jednym o nazwie Sprinter. Kursuje on wyłącznie w piątki między Pragą a Trzyńcem, z postojem jedynie w Ostrawie, Boguminie, Karwinie, i Czeskim Cieszynie. Bohumín jednak jest miejscem postojowym dla jednostek Pendolino, które kończą bieg w Ostrawie.

Stacja w latach 2003-2005 została gruntownie przebudowana i powiększona. Obecnie obsługuje przy pomocy 4 peronów pociągi udające się w kierunku Czeskiego Cieszyna i dalej do Czadcy, Żyliny i Koszyc, Krakowa, Warszawy, Katowic, Raciborza, Ostrawy i dalej Bratysławy, Brna, Wiednia oraz Pragi. System informacyjny opiera się na nowoczesnych elektronicznych tablicach firmy Elektročas-Pragotron oraz klasycznych rozkładach jazdy umieszczonych wewnątrz budynku. Odbywa się tutaj również wzmożony ruch towarowy – węzeł posiada stację towarową, górkę rozrządową, lokomotywownię, wagonownię oraz myjnię wagonów.

Stacja Bohumín to jeden z większych i ważniejszych obiektów na terenie działania Kolei Czeskich. Wraz z grupą ostrawskich stacji tworzy tzw. Ostrawski Węzeł Kolejowy.