Gala sylwestrowa

Zakończone Filmy Kina Świt Data rozpoczęcia: 31.12 godz.: 17.00 Miejsce: Kino Świt

Zapraszamy na koncert sylwestrowy w wykonaniu Filharmoników Berlińskich, których wykonania charakteryzują się wirtuozerią i perfekcyjnością.

 

Wykonawcy:

Filharmonicy Berlińscy
Sir Simon Rattle dyrygent
Daniil Trifonov fortepian

Program:

Dmitrij Kabalewski (1904 – 1987)
Uwertura do 2. wersji opery „Colas Breugnon”, op. 90

Siergiej Rachmaninow (1873 – 1943)
III Koncert fortepianowy d-moll, op. 30
Allegro ma non tanto – Intermezzo: Adagio – Finale: Alla breve

William Walton (1902 – 1983)
Fragmenty baletu „Façade”
(fr. ‘fasada, pozór’ | zaaranżował w formie suity Sir Simon Rattle)

Antonín Dvořák (1841 – 1904)
„Tańce słowiańskie” (wybór z op. 72)

Szef Filharmoników Berlińskich przyzwyczaił już nas do nietuzinkowych programów sylwestrowych. Choć pojawiają się w nich utwory mniej znane, maestro zawsze wybiera kompozycje pogodne, skoczne, lub wręcz przeciwnie – czarujące romantycznym wdziękiem pięknej melodii. Nie inaczej jest w tym roku. Na początek usłyszymy uwerturę do opery „Colas Breugnon” Dimitrija Kabalewskiego. To chyba zresztą jeden z bardziej znanych utworów tego rosyjskiego kompozytora XX. wieku tak odmienny od reszty jego twórczości. Zwykle kompozytor inspirował się melodiami rosyjskimi i białoruskimi, tym razem sięgnął jednak po libretto na podstawie powieści francuskiego pisarza Romaina Rollanda, będącej afirmacją życia w kolorowej, radosnej i dostatniej Burgundii. Muzyka, która wprowadza widza w nastrój opery jest więc właśnie taka: radosna, nasycona różnorodnymi barwami, to nostalgiczna, to znów niezwykle energetyczna.

III Koncert fortepianowy d-moll Siergieja Rachmaninowa jest znany z powodu wyzwań technicznych i ekspresyjnych, jakie stawia przed wykonawcą. Sam kompozytor był zresztą utalentowanym pianistą o olbrzymich dłoniach obejmujących ponoć po 12 klawiszy, co ułatwiało mu wykonywanie najtrudniejszych nawet pasaży i akordów. III Koncert cieszy się opinią jednego z najtrudniejszych do wykonania koncertów fortepianowych w kanonie muzyki poważnej, a jednocześnie jednego z najpiękniejszych. Złożony z trzech kontrastujących części pozwala na wirtuozowski popis pianiście, ale także na budowanie nastroju wraz z towarzysząca orkiestrą. Szczególnie finałowa część poraża swą siłą i triumfalizmem. Idealne na uroczysty wieczór.

Balet „Façade” ma niezwykłą historię. Początkowo Walton, brytyjski kompozytor muzyki poważnej, ale również i filmowej, stworzył cykl muzycznych fragmentów na fortepian do wierszy Edith Sitwell. Nie były to jednak pieśni, ale forma muzyczno-recytowana. Dzięki tej niezwykłej budowie utwory zyskały duży rozgłos, i część z nich kompozytor zorkiestrował zestawiając w dwie suity. Zainteresował się nimi jeden z najwybitniejszych brytyjskich choreografów, Sir Frederick Ashton i postanowił stworzyć z nich balet. Tymczasem Edith Sitwell nie udzieliła zgody na wykorzystanie swych wierszy w balecie, więc spektakl powstał, ale już tylko do samej muzyki, bez tekstów, które rzecz całą zainspirowały. Utwór przyciągnął teraz uwagę Sir Simona Rattle’a, który postanowił wybrać wedle własnego gustu fragmenty baletu i zestawić ponownie w suitę orkiestrową. Koncert zakończy suita z „Tańców słowiańskich” Antonína Dvořáka, jednej z ulubionych kompozycji Simona Rattle’a, bez którego nie może się obyć niemal żaden koncert sylwestrowy Filharmoników Berlińskich.

 

Bilety w cenie 30 zł (młodzież i seniorzy) i 40 zł do nabycia w sekretariacie MDK od 1 grudnia.
Filharmonicy Berlińscy uznawani są za jedną z najwybitniejszych orkiestr symfonicznych na świecie. Prestiżowy brytyjski magazyn „Gramophone” umieścił ten zespół w światowej „wielkiej piątce”.

Są również pionierami w globalnych transmisjach i retransmisjach koncertów symfonicznych. Ich „wirtualne” występy realizowane są w technologii Digital Concert Hall (Cyfrowa Sala Koncertowa). The Berliner Philharmoniker’s Digital Concert Hall to internetowa platforma audio-wideo Filharmonii Berlińskiej, na której w trakcie sezonu można posłuchać i obejrzeć około 40 koncertów w jakości HD & DD Surround. O techniczną stronę Cyfrowej Sali Koncertowej dba firma Sony. Od 2010 roku wybrane realizacje Cyfrowej Sali Koncertowej transmitowane są do kin na całym świecie; zwykle są to trzy, cztery najciekawsze koncerty w sezonie. W samych tylko Niemczech transmisje odbywają się w ponad 50 kinach, a można je oglądać nie tylko w całej Europie, ale także w Japonii, USA czy Australii. Na platformie Digital Concert Hall istnieje również możliwość wysłuchania ponad 150 zarejestrowanych archiwalnych koncertów, od niedawna dostępnych także na urządzeniach mobilnych.