Piotr Beczała laureatem operowego Oscara w kategorii „najlepszy śpiewak”

Podczas gali w londyńskim teatrze Coliseum Mariusz Treliński, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, został laureatem operowego Oscara w kategorii „najlepszy reżyser”. Chwilę później statuetkę International Opera Awards w kategorii „najlepszy śpiewak” otrzymał Piotr Beczała, który do tej nagrody nominowany był już po raz czwarty. Piotr Beczała to obecnie najgorętsze nazwisko wśród tenorów lirycznych na świecie. Ceniony przez publiczność i krytyków za piękny głos oraz silne zaangażowanie w kreację postaci Polak jest stałym gościem najważniejszych scen operowych świata w Monachium, Wiedniu, Mediolanie czy Nowym Jorku. W Operze Narodowej wystąpił w roli Księcia Mantui w Rigoletcie (1997), Sir Edgaro di Ravenswood w Łucji z Lammermooru (2008) czy Vaudemonta w Jolancie (2013). W kategorii wygrał m.in. z tak uznanymi śpiewakami jak: Günther Groissböck, Peter Mattei, Eric Owens, Simone Piazzola, Michael Spyres. Obecnie z ogromnym sukcesem śpiewa po raz pierwszy partię Rodolfo w „Luizie Miller” Verdiego na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Spektakl będzie można zobaczyć w trakcie bezpośredniej transmisji w kinach na całym świecie już w najbliższą sobotę (14.04).

W tym roku poza Piotrem Beczałą i Mariuszem Trelińskim, którzy uhonorowani zostali nagrodami, nominowana była Opera Narodowa w kategorii „edukacja i popularyzacja opery”. Uroczyste rozdanie statuetek to najważniejsze wydarzenie każdego sezonu operowego. O randze nagrody świadczą rokrocznie nominowane teatry, produkcje czy artyści. Nagrody przyznane zostają przez międzynarodowe jury składające się z dwudziestu ośmiu wybitnych krytyków muzycznych i mecenasów sztuki, a znalezienie się pośród nominowanych w 18 kategoriach to wielki prestiż – dowód na przynależność do czołówki oper tworzących sztukę na najwyższym poziomie.

W 2017 roku w kategorii „dzieło odkryte na nowo” nagrodę otrzymał spektakl Teatru Wielkiego – Opery Narodowej „Goplana” w inscenizacja Janusza Wiśniewskiego, pod batutą Grzegorza Nowaka (premiera 21/10/2016).

Trzy lata wcześniej operowego Oscara zdobył „Kupiec wenecki” Andrzeja Czajkowskiego, którego prapremiera była koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i festiwalu w Bregencji. W 2015 roku Aleksandra Kurzak wygrała z kolei w głosowaniu publiczności w kategorii „najlepsza artystka”.