Skrzypek na dachu

Z powodu zawieszenia działalności nie możemy w tej chwili zaproponować Państwu nowych wydarzeń. W tej sytuacji pragniemy chociaż podzielić się wspomnieniami z niedawnych, przemiłych chwil, które mogliśmy wspólnie przeżywać. Jako pierwsze przywołujemy sceny ze spektaklu Skrzypek na dachu. Na scenie Teatr Muzyczny Movimento oraz Chór Bobolanie, premiera odbyła się 28-29 lipca 2018.

Zarówno utwór Szołema Alejchema, zwanego „żydowskim Markiem Twainem”, jak i zrodzony z niego musical, spełniają podstawowy warunek poważnego dzieła sztuki: od szczegółu do ogółu, nie daj Boże odwrotnie. Jeżeli przypadki Tewjego Mleczarza z Anatewki przemawiają do Żydów, gojów, Japończyków i Indian znad Amazonki, to dlatego, że – „cud nad cudy”, jak by powiedział krawiec MotełKamzojł – jego kłopoty, dysputy z Bogiem, marzenia, indywidualne i zbiorowe dramaty dotyczą każdego z nas i każdy z nas rozpoznaje w nich siebie. Znakomicie skonstruowane libretto (trzy córki to trzy akty sztuki, a zarazem trzy etapy ewolucji Tewjego) pełne jest humoru, trafnych obserwacji, kwestii zapadających w pamięć („wiem, wiem, jesteśmy narodem wybranym, ale czy od czasu do czasu nie mógłbyś wybrać kogo innego?” – pyta Tewje Boja w chwili zwątpienia) i subtelnie kreślonych uczuć, jego tytuł zapożycza zaś metaforę od sławnego obrazu Marca Chagalla. Libretto pozwoliło Bockowi skomponować serię pysznych numerów, które obiegły świat. Zespół początkowy, tercet sióstr, słynna piosenka Tewjego Gdybym był bogaczem, pieśń weselna, wspaniały temat tańca weselnego z niezapomnianą choreografią sekwencji z butelkami, wzruszający i zabawny dialog Tewjego z żoną, pożegnanie Anatewki, natchnione żydowskim folklorem i typowymi dla niego figurami melodycznymi i harmonicznymi należą do najpiękniejszych stronic, jakie wydał Broadway, służąc wiernie i skutecznie postaciom i ich historii.

Piotr Kamiński

OBSADA
Tewje / mleczarz – PIOTR MAGA
Gołda / jego żona – EWELINA STANCLIK, BARBARA BIELACZYC
Cajtla / jego córka – KAMILLA GICALA, ZUZANNA KŁAPTOCZ
Hodeł / jego córka – ŻANETA GOLA, ALEKSANDRA NIEMCZYK
Chawa / jego córka – GABRIELA LACHENDRO, ANNA ŚMIERZCHALSKA
Szprince / jego córka – EMILIA STAWOWCZYK
Biełke / jego córka – MAJA KABAT
Skrzypek – SEBASTIAN MICOR
Jenta / swatka – URSZULA SIUDAK
MotełKamzojł / krawiec – MARCIN BINKIEWICZ, RADOSŁAW SZOSTAK
Perczyk / student – DAMIAN LE THANH, MIŁOSZ MAĆKOWSKI
Fiedka / młody Rosjanin – PIOTR BROŻEK
Lejzer Wolf / rzeźnik – JAKUB BERGEL, MICHAŁ MICOR
Nahum / żebrak – DAMIAN LE THANH, MIŁOSZ MAĆKOWSKI
Przyjaciele Tewjego – Abram, Mendel, Mordka, Joel –STANISŁAW WOJDYŁO,
MICHAŁ MICOR, SEBASTIAN BEBEK, MARIUSZ GRYKO
Babcia Cajtla / duch – ZUZANNA KŁAPTOCZ, KORNELIA SZCZYPKA
Fruma Sara / pierwsza żona Lejzera, duch – EMILIA RABCZAK
Policjant – MATEUSZ PAWELEC
Rabin – GRZEGORZ MAĆKOWSKI
Ryfka / wieśniaczka – PATRYCJA STEBEL
Szejdel/ wieśniaczka – KORNELIA SZCZYPKA
Martwy Rabin / duch – MICHAŁ MICOR
Estera / przyjaciółka Chawy –MAJA WOJTYLAK
Sasza / rosyjski wieśniak – SZYMON WOJTYLAK
CHÓRY CTM MOVIMENTO I BOBOLANIE pod kierunkiem Eweliny Stanclik

Fortepian
NATALIA FIRLEJ, ALEKSANDER TELIGA JR
Skrzypce
MAŁGORZATA KOBA
Perkusja
JAKUB KRZANOWSKI
Akordeon
KRYSTIAN OLSZAK

Reżyseria
BARBARA BIELACZYC

Współpraca reżyserska – KUBA BERGEL
Przygotowanie chóru – EWELINA STANCLIK
Choreografia – WIOLETA HASZCZYC
Współpraca choreograficzna – GABRIELA LACHENDRO, ALEKSANDRA ENGLERT
Opracowanie graficzne afisza, współpraca scenograficzna – KUBA BERGEL
Asystent reżysera – MATEUSZ PAWELEC
Inspicjent – ALEKSANDRA ENGLERT
Praca nad tekstem – MARIUSZ HANULAK
Tłumaczenie tekstu piosenek – TOMASZ BIELACZYC, ANTONI MARIANOWICZ
Światło i dźwięk – KAMIL KRZANOWSKI