• Kino-Szkoła, rok szkolny 2017/2018

    Informacje podstawowe:

    KinoSzkoła to nagrodzona przez Polski Instytut Sztuki Filmowej pozaszkolna forma edukacji, której głównym celem jest wsparcie w rozwoju kompetencji medialnych i społecznych przedszkolaków, uczniów wszystkich poziomów nauczania, a także nauczycieli i studentów Uniwersytetów Trzeciego Wieku.

    Program został stworzony zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego (nauczania przedmiotów: j. polski, wiedza o kulturze, wiedza o społeczeństwie, etyka, wychowanie do życia w rodzinie), co potwierdza CERTYFIKAT FILMOTEKI NARODOWEJ. Czytaj dalej…

    Zawartość merytoryczna programu KinoSzkoła sprawdzona jest przez specjalistów z Centralnego Gabinetu Edukacji Filmowej w Łodzi.

    Program został objęty patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji.

    Autorką programu jest dr Joanna Zabłocka-Skorek, filmoznawczyni i pedagożka, certyfikowana przez PISF i CEO trenerka edukacji filmowej.

    Scenariusze pofilmowych zajęć lekcyjnych – nauczyciele otrzymują przed każdym seansem filmowym.

    Terminy spotkań – są dopasowane do oczekiwań nauczycieli. Każdy przystępujący do programu nauczyciel wypełnia kartę zgłoszeniową. Zawarte w niej informacje pozwalają organizatorom zaoferować dogodne do realizacji daty zajęć. Poszczególne terminy zna koordynator w kinie, dodatkowo są one dostępne na stronie www kina.

    Założenia programowe:

    Nadrzędnym celem programu jest pomoc nauczycielom w szkolnej praktyce wychowawczej, stąd priorytetowy cykl profilaktyczno-społeczny „Filmowe drogowskazy”, adresowany jest głównie do wychowawców i pedagogów szkolnych. Tematy prelekcji oraz dobór filmów w tym cyklu powstały w oparciu o treści podstaw programowych nauczania przedmiotów: etyka, edukacja społeczna, wiedza o społeczeństwie, wychowanie do życia w rodzinie, a także na podstawie autorskich projektów profilaktycznych. Projekcje specjalnie wyselekcjonowanych filmów poprzedzają ok. 30 minutowe prelekcje prowadzone w formie aktywizującej uczestników.

    Cykl trójwymiarowy „Filmowy alfabet” jest uzupełnieniem zajęć języka polskiego oraz sztuki na poziomie szkoły podstawowej. Celem zajęć w tym cyklu jest poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu terminologii filmoznawczej. Po ok. 30 minutowej prelekcji następuje projekcja specjalnie dobranych filmów w formacie 3D.
    „KinoPrzedszkole” to propozycja dla najmłodszych widzów. Pomiędzy projekcjami polskich, krótkometrażowych filmów, odbywają się zabawy edukacyjne, profilujące odbiór filmu w założonym w temacie prelekcji kierunku. Zajęcia przeznaczone dla dzieci powyżej 4. roku życia, prowadzone są w formie zabawy edukacyjnej, której tematyka związana jest z treścią prezentowanych filmów. Trwają od 60 do 70 minut.
    „Warsztaty Medialne dla uczniów” to różnorakie zajęcia składające się z części teoretycznej i i praktycznej. Ich celem jest wzrost kompetencji medialnych wśród uczniów. Zajęcia trwają około 90 minut.
    Na czas rekolekcji, przygotowaliśmy cykl „Rekolekcje z filmem”, mające w założeniu możliwość podjęcia refleksji religijnych dzięki kontaktowi z dziełem filmowym. Nauczycielom proponujemy „Szkolenia dla gron pedagogicznych”, dzięki którym poszerzą wiedzę z zakresu wykorzystywania mediów w praktyce wychowawczej. Tematyka zajęć została ułożona na podstawie rozmów i ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli i dyrektorów szkół. Szkolenia prowadzone są w formie warsztatowej i trwają około 180 minut. Prowadzącymi są wykładowcy akademiccy i metodycy.
    Dla rodziców przygotowaliśmy „Szkolenia dla rodziców i opiekunów”. Tematyka tych zajęć związana jest z funkcjonowaniem wychowanków w świecie nowych mediów oraz z kształtowaniem pozytywnych relacji pomiędzy dzieckiem a dorosłym. Szkolenia prowadzone są w formie warsztatowej i trwają około 120 minut. Prowadzącymi zajęcia są wykładowcy akademiccy oraz trenerzy rozwoju osobistego.
    Dla słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz osób uczestniczących w „Klubach Seniora” proponujemy cykl „KinoSzkoła Seniora”. Prezentujemy wybór wartościowych filmów z ostatnich lat, które poruszają za serce i skłaniają do namysłu. W programie znajdują się zarówno niezwykle dowcipne komedie, jak i pouczające dramaty. Każdą projekcję otwiera ok. 30-minutowa akademicka prelekcja.

    Autorzy programu:

    Autorką programu „KinoSzkoła” jest dr Joanna Zabłocka-Skorek, filmoznawczyni, pedagożka, certyfikowana trenerka PISF i CEO w zakresie edukacji filmowej. Dysertację doktorską pt.: „Aksjologiczne aspekty edukacji audiowizualnej w kontekście dominujących postaw odbiorczych uczniów polskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych” obroniła na Uniwersytecie Jagiellońskim.

    Cykl „Rekolekcje z filmem” przygotowany został przez filmoznawcę i dziennikarza radia katolickiego – Łukasza Turę.

    Nagrody:

    Program dwukrotnie nominowany do nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza (za rok 2012 i 2013).

    16 września 2014 roku na uroczystej Gali, która odbyła się podczas 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni, program KinoSzkoła został LAUREATEM NAGRODY PISF w kategorii edukacja młodego widza (za rok 2013).

    Patronaty i rekomendacje:

    Program objęty patronatem OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI;
    Program objęty patronatem CENTRALNEGO GABINETU EDUKACJI FILMOWEJ W ŁODZI;
    Program objęty patronatem POLSKIEGO INSTYTUTU SZTUKI FILMOWEJ;
    Program objęty patronatem merytorycznym INSTYTUTU NAUK o KULTURZE i STUDIÓW DYSCYPLINARNYCH UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO;

     

  •  

    PAŹDZIERNIK

    DO CZEGO POTRZEBNA NAM WYOBRAŹNIA?

    Jill i Joy, reż. Saara Cantell, Finlandia 2014, 80 min.

    LISTOPAD

    JESTEŚMY RÓŻNI, ALE MOŻEMY SIĘ ZE SOBA PRZYJAŹNIĆ!

    Ernest i Celestyna, eż. Stéphane Aubier/ Vincent Patar/ Benjamin Renner, Belgia/ Francja/ Luksemburg, 80 min.

    GRUDZIEŃ

    CO JEST WAŻNE W ŚWIĘTA?

    Święty Mikołaj dla wszystkich, reż. Albert ‚t Hooft/ Paco Vink, Belgia/ Holandia 2014, 65 min.

    STYCZEŃ

    CZY WARTO OSZUKIWAĆ INNYCH?

    Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny von Brom, reż. Pontus Klänge/ Walter Söderlund, Finlandia/ Szwecja 2013, 83 min.

    LUTY

    ODWAGA I WIARA W SIEBIE POZWOLĄ OSIĄGNĄĆ WSZYSTKO, CO TYLKO CHCĘ

    Daleko na północy, reż. Rémi Chayé, Francja 2015, 81 min.

    MARZEC

    MOJE MIEJSCE W RODZINIE

    Pan Patyk się żeni, reż. Martin Lund, Norwegia 2010, 76 min.

    KWIECIEŃ

    DOBRO I ZŁO. DLACZEGO OBOWIĄZUJĄ NAS ZASADY?

    Trzech zbójców, reż. Hayo Freitag, Niemcy 2007, 75 min.

    MAJ

    CZY PROBLEMY USPRAWIEDLIWIAJĄ NIEWŁAŚCIWE POSTĘPOWANIE?

    Jak ukraść psa, reż. Kim Sung-ho, Korea Południowa 2014, 109 min.

    CZERWIEC

    „PRZEGRASZ WTEDY, KIEDY SIĘ PODDASZ”. CZEGO UCZĄ NAS BAŚNIE?

    Złoty koń, reż. Valentas Aškinis/ Reinis Kalnaellis, Dania/ Luksemburg/ Litwa/ Łotwa 2014, 80 min.

     

  • PAŹDZIERNIK

    CO NAS MOTYWUJE DO DZIAŁANIA

    Syn Winnetou, reż. André Erkau, Niemcy 2015, 91 min.

    LISTOPAD

    SZYKANOWANIE, OŚMIESZANIE, DYSKRYMINACJA – JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?

    Bardzo fajny gigant, reż. Steven Spielberg, USA 2016, 115 min

    GRUDZIEŃ

    CO JEST W ŻYCIU WAŻNE? O WARTOŚCIACH.

    Oskar i Pani Róża, reż. Eric-Emmanuel Schmitt, Belgia/ Francja/ Kanada 2009, 105 min.

    STYCZEŃ

    MOJE MIEJSCE W RODZINIE

    Operacja Arktyka, reż. Grethe Bøe-Waal, Norwegia 2014, 87 min.

    LUTY

    MIŁOŚĆ I ZAKOCHANIE – JAK DBAĆ O UCZUCIA?

    Rabarbar, reż. Mark de Cloe, Holandia 2014, 70 min.

    MARZEC

    TRUDNE EMOCJE – WSTYD

    Wszystkowidząca, reż. Kenneth Kainz, Czechy/ Dania/ Islandia/ Norwegia 2015, 96 min.

    KWIECIEŃ

    JAK STAWIĆ CZOŁO OCZEKIWANIOM INNYCH WOBEC NAS?

    Eskil i Trynidad, reż. Stephan Apelgren, Szwecja 2013, 104 min.

    MAJ

    CZYM JEST DLA MNIE WOLNOŚĆ?

    Misja sputnik, reż. Markus Dietrich, Belgia/ Czechy/ Niemcy 2013, 90 min.

    CZERWIEC

    MŁODZI ODKRYWCY, CZYLI JAK KORZYSTAĆ Z WIEDZY NA WAKACJACH?

    Klub włóczykijów i tajemnica dziadka Hieronima, reż. Tomasz Szafrański, Polska 2015, 98 min.

  • PAŹDZIERNIK

    CZY WIESZ, CO JESZ? O NAWYKACH ŻYWIENIOWYCH I ICH WPŁYWIE NA NASZE ŻYCIE

    Cały ten cukier, eż. Damon Gameau, Australia 2014, 90 min.

    LISTOPAD

    INNY W GRUPIE. O WYKLUCZENIU I AKCEPTACJI

    Nowy, reż. Rudi Rosenberg, Francja 2015, 81 min.

    GRUDZIEŃ

    SAMOAKCEPTACJA. JAK SPROSTAĆ OCZEKIWANIOM INNYCH i NAS SAMYCH WZGLĘDEM SIEBIE?

    Miss Impossible, reż. Emilie Deleuze, Francja 2016, 90 min.

    STYCZEŃ

    CO MYŚLIMY O STAROŚCI?

    Operacja hip hop, reż. Bryn Evans, Nowa Zelandia 2014, 94 min.

    LUTY

    ODCIENIE DOJRZEWANIA

    Boy, reż. Taika Waititi, Nowa Zelandia 2010, 87 min.

    MARZEC

    STEREOTYPY I UPRZEDZENIA

    Jeszcze dalej niż północ, reż. Dany Boon, Francja 2008, 106 min.

    KWIECIEŃ

    CO NAM DAJE BYCIE W GRUPIE?

    Bestie z południowych krain, reż. Benh Zeitlin, USA 2012, 93 min.

    MAJ

    PRZEMOC W SZKOLE

    Żałuję!, reż. Dave Schram, Holandia 2013, 95 min.

    CZERWIEC

    NORMY KULTUROWE – ICH WPŁYW NA SPOSÓB POSTRZEGANIA ŚWIATA

    Dziewczynka w trampkach, reż. Haifaa Al-Mansour, Niemcy/ Arabia Saudyjska 2012. 100 min.

    1. Idol
    2. Za jakie grzechy dobry Boże
    3. Lęk wysokości
    4. WHO AM I. Możesz być kim chcesz
    5. Tajemnica Filomeny
    6. Przytul mnie
    7. Body/Ciało
    8. Mama
    9. Carte Blanche
    10. Cristiada
    • pojedyncze lub cykliczne półtoragodzinne zajęcia w ośrodkach kultury lub w szkołach

     

    Warsztaty Młodego Filmowca

    • zajęcia praktyczne, najczęściej w formie kilkudniowych zajęć realizowanych w ośrodkach kultury