Repertuar Met

  • Norma - Bellini7 października 2017 / godz. 18:55
  • Anioł zagłady - Adès 18 listopada 2017 / godz. 18:55
  • Czarodziejski flet - Mozart6 stycznia 2017/ godz. 18:55
  • Tosca - Puccini27 stycznia 2018 / godz. 18:55
  • Napój miłosny - Donizetti10 lutego 2018 / godz. 18:00
  • Cyganeria - Puccini 24 lutego 2018 / godz. 18:30
  • Semiramida - Rossini 10 marca 2018 / godz. 18:55
  • Luiza Miller - Verdi14 kwietnia 2018 / godz. 18:30
  • Kopciuszek - Massenet 28 kwietnia 2018 / godz. 18:55
  • Così fan tutte - Mozart 19 maja 2018 / godz. 18:55
Opery wykonywane są w języku oryginału. Przedstawienia grane są z napisami w językach polskim i angielskim. Transmisje odbywają się w soboty. Dyrekcja The Metropolitan Opera uprzejmie informuje, że obsady, realizatorzy oraz czasy trwania przedstawień mogą ulec zmianie. Podczas transmisji i retransmisji obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku. Metropolitan Opera
  • O nowojorskiej Met i transmisjach

    The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met (tak nazywają swój teatr nowojorczycy). Także Polacy – obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur i przede wszystkim wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż regularnie występują na deskach tego teatru.

    Do dziś budzi rozbawienie fakt, że The Metropolitan Opera powstała nie z artystycznej potrzeby, a z urażonych ambicji. Otóż żona pewnego nowojorskiego milionera, gdy nie zdobyła miejsca w loży w działającej wtedy w Nowym Jorku operze, nakazała swojemu małżonkowi wybudowanie nowego teatru, aby mogła godnie prezentować się w loży honorowej. Wynajęty architekt, nie bardzo wiedząc, co właściwie projektuje, skupił się na ociekającej złotem widowni, zupełnie lekceważąc potrzeby sceny. Podczas spektakli dekoracje składować więc trzeba było bezpośrednio na ulicy, a chór, nie mając własnej sali prób, ćwiczył w toalecie…

    Met zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 Faustem Charles’a Gounoda. Choć poziom artystyczny Met pozostawał na najwyższym poziomie, warunki lokalowe były fatalne. Dlatego po latach postanowiono wybudować profesjonalny gmach i tam przenieść zespół. W 1966 roku otworzono jeden z największych (widownia liczy blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie (w pełni zautomatyzowana wielka scena, kilkanaście sal prób, parkingi, wygodne garderoby, przestronne magazyny dekoracji i kostiumów).

    Met to dzisiaj operowa fabryka, a jej pracownicy pieszczotliwie nazywani są armią. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów – od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku. Wszystko to wymaga precyzyjnej organizacji pracy, dlatego też repertuar oraz obsady planowane są z około pięcioletnim wyprzedzeniem.

    Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest dyrektor generalny Met – Peter Gelb. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy popłynął w eter obraz w jakości High Definition i dźwięk w formacie Dolby Digital Surround; pokazano Zaczarowany flet Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA.

    Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy.

    Dodatkowym atutem tych pokazów jest możliwość zajrzenia za kulisy. Kamera śledzi zmiany dekoracji, rejestruje też wywiady ze śpiewakami występującymi w danym przedstawieniu, zagląda na próby, których podczas transmisji, podobnie zresztą jak każdego innego dnia, odbywa się w teatrze kilka – tego zaś nie może zobaczyć publiczność zasiadająca na widowni Met.

    Sezon 2017–18

    Dwunasty już sezon cieszącego się na całym świecie wielką popularnością cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie się 7 października transmisją nowej inscenizacji „Normy” Vincenza Belliniego z Sondrą Radvanovsky w roli tytułowej. Polski tenor PIOTR BECZAŁA zaśpiewa 14 kwietnia u boku Plácida Dominga w „Luizie Miller” Giuseppe Verdiego. Spektakl ten poprowadzi honorowy dyrektor muzyczny Met – James Levine.

    Spośród 220 przedstawień, planowanych do zagrania w sezonie 2017–18, słynna The Metropolitan Opera wybrała dziesięć, które zamierza pokazać na żywo, za pośrednictwem satelity, w 71 krajach. Polscy widzowie obejrzą monumentalne nowojorskie inscenizacje z udziałem światowych gwiazd wokalistyki w 36 ośrodkach

    W kolejnym sezonie transmisji znajdzie się pięć premierowych inscenizacji, powrócą także popularne tytuły, ale w nowych obsadach. Peter Gelb, dyrektor generalny Met, tak mówi o nadchodzących atrakcjach: „W tym sezonie odświeżamy nasz żelazny repertuar zupełnie nowymi wystawieniami »Così fan tutte«, »Normy« i »Toski«, ale również, jak co roku, poszerzamy swoje własne horyzonty, bo przygotowujemy jedną operę współczesną, a będzie nią »Anioł zagłady« Thomasa Adèsa na podstawie słynnego filmu Luisa Buñuela. Zaprezentujemy też dzieło, które dotąd nie gościło ani razu na deskach Met, a będzie to »Kopciuszek« Jules’a Masseneta z Joyce DiDonato w roli tytułowej. Przypomnimy także uroczą inscenizację »Czarodziejskiego fletu« Wolfganga Amadeusa Mozarta autorstwa Julie Taymor, ale tym razem w pełnej wersji i w języku oryginału, czyli po niemiecku. Warto pamiętać, że skrócona wersja angielska, tzw. familijna, zainaugurowała w 2006 roku nasz cykl transmisji HD LIVE. Mamy przekonanie, że repertuar tego sezonu ułożyliśmy tak, by zarówno nastawieni na tradycję melomani, jak i widzowie oczekujący nowości znaleźli dla siebie coś interesującego”.

    Podczas sezonu 2017–18 będziemy mogli podziwiać najgorętsze gwiazdy wokalistyki. W transmitowanych spektaklach wystąpią między innymi: Sondra Radvanovsky, Sonya Yoncheva, Plácido Domingo, Joyce DiDonato, Kristine Opolais, Jonas Kaufmann, Kelli O’Hara, Pretty Yende, Matthew Polenzani, Michael Fabiano, Alice Coote, Joseph Calleja, Charles Castronovo, René Pape, Bryn Terfel, Ildebrando D’Arcangelo, Susanna Phillips czy Christopher Maltman. W obsadach nie zabraknie Polaka: „Niezmiernie cieszymy się, że Piotr Beczała znów zawita na scenie Met i na dużym ekranie – mówi Bartłomiej Majchrzak z www.nazywowkinach.pl, firmy dystrybuującej cykl »The Metropolitan Opera: Live in HD« na terenie Polski. – Jesteśmy pewni, że jego występ w »Luizie Miller« spotka się, jak zawsze zresztą, z ogromnym uznaniem widzów na całym świecie. Polacy bardzo czekają na transmitowane występy swoich rodaków, dlatego jako dystrybutorzy jesteśmy dodatkowo wdzięczni Met za zaproszenie Piotra Beczały”.

    Za pulpitem dyrygenckim znów staną najlepsi: Carlo Rizzi, Andris Nelsons, Marco Armiliato, Maurizio Benini czy Bertrand de Billy. Legendarny James Levine poprowadzi dwa transmitowane przedstawienia.

    Od 2006 roku, dzięki transmisjom spektakli w jakości HD & DD Surround, w których nowojorska Met jest pionierem, ponad 22 milionów widzów obejrzało na żywo blisko 110 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Realizatorzy transmisji tradycyjnie już zadbają o dodatkowe atrakcje: wywiady z artystami, wizyty za kulisami, w pracowniach teatralnych czy na próbach do kolejnych spektakli.a

     

  • Vincenzo Bellini (1801–1835)

    Norma

    Opera seria w dwóch aktach (1831)
    Libretto: Felice Romani

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 25 września 2018 roku
    PREMIERA SEZONU 2017–18

    Transmisja przedstawienia:
    7 października 2017 | sobota | 18:55

    Obsada:
    Sondra Radvanovsky jako kapłanka Norma
    Joyce DiDonato jako Adalgisa
    Joseph Calleja jako rzymski wódz Pollione
    Matthew Rose jako kapłan Orowist
    Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

    Carlo Rizzi dyrygent

    Realizatorzy:
    Sir David McVicar reżyseria
    Robert Jones scenografia
    Moritz Junge kostiumy
    Paule Constable światło

    Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, „Norma” święciła nieprzerwane tryumfy. Mimo nieudanej premiery stała się operowym przebojem, a pochodząca z niej aria sopranowa „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. Popularność „Norma” zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych, w której błyszczały takie gwiazdy, jak pierwsza jej wykonawczyni Giuditta Pasta, Maria Callas, a w naszych czasach Monserrat Caballé i Edita Gruberova. W nowej inscenizacji na scenie Met w tej roli zobaczymy Sondrę Radvanovsky.

    Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)

     

  • Thomas Adès (1971–*)

    Anioł zagłady

    The Exterminating Angel

    Opera w trzech aktach (2016)
    Libretto: Tom Cairns we współpracy z kompozytorem na podstawie filmu Luisa Buñuela pod tym samym tytułem

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 26 października 2018 roku
    PREMIERA SEZONU 2017–18 / PO RAZ PIERWSZY W MET

    Transmisja przedstawienia:
    18 listopada 2017 | sobota | 18:55

    Obsada:
    Audrey Luna jako Leticia Maynar
    Amanda Echalaz jako Lucia de Nobile
    Sally Matthews jako Silvia de Ávila
    Sophie Bevan jako Beatriz
    Alice Coote jako Leonora Palma
    Christine Rice jako Blanca Delgado
    Iestyn Davies jako Francisco de Ávila
    Joseph Kaiser jako Edmundo de Nobile
    Frédéric Antoun jako Raúl Yebens
    David Portillo jako Eduardo
    David Adam Moore jako colonel Álvaro Gómez
    Rod Gilfry jako Alberto Roc
    Kevin Burdette jako señor Russell
    Christian Van Horn jako Julio
    John Tomlinson jako doctor Carlos Conde
    Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

    Thomas Adès dyrygent

    Realizatorzy:
    Tom Cairns reżyseria
    Hildegard Bechtler scenografia i kostiumy
    Jon Clark światło
    Finn Ross projekcje wideo

    Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczną awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór i trzech oper: „Powder Her Face” (niedawno wystawionej również w Polsce), „The Tempest” (Burza), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i najnowszej „The Exterminating Angel”, wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało na podstawie filmu Luisa Buñela z 1962 roku, w którym grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie…

    Przedstawienie trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa)

     

  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

    Czarodziejski flet

    Die Zauberflöte

    Opera (Singspiel – śpiewogra) w 2 aktach KV 620 (1791)
    Libretto: Emanuel Schikaneder

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 8 października 2004 roku
    PO RAZ PIERWSZY W HD/WERSJA ORYGINALNA

    Retransmisja przedstawienia:
    6 stycznia 2018 | sobota | 18:55

    Obsada:
    Golda Schultz jako Pamina
    Kathryn Lewek jako Królowa Nocy
    Charles Castronovo jako Tamino
    Markus Werba jako Papageno
    Christian Van Horn jako Mówca
    René Pape jako Sarastro
    Soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera

    James Levine dyrygent

    Realizatorzy:
    Julie Taymor reżyseria i kostiumy
    George Tsypin scenografia
    Donald Holder światło
    Julie Taymor i Michael Curry lalki
    Mark Dendy choreografia

    Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię „Fridy” z Salmą Hayek czy musicalu „Król Lew”. Jej wersja „Czarodziejskiego fletu” Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego kolorowo „opierzona” Papagena.

    Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)

  • Giacomo Puccini (1858–1924)

    Tosca

    Melodramma w trzech aktach (1900)
    Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica wg sztuki „La Tosca” Victoriena Sardou

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 31 grudnia 2018 roku
    PREMIERA SEZONU 2017-18

    Transmisja przedstawienia:
    27 stycznia 2016 | sobota | 18:55

    Obsada:
    Sonya Yoncheva jako Floria Tosca, aktorka
    Vittorio Grigolo jako Cavaradossi, malarz
    Bryn Terfel jako baron Scarpia, prefekt policji rzymskiej
    Patrick Carfizzi jako Zakrystian
    Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

    James Levine dyrygent

    Realizatorzy:
    Sir David McVicar reżyseria
    John Macfarlane scenografia i kostiumy
    David Finn światło
    Leah Hausman choreografia

    Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca”, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, Pałacowi Farnese i tarasowi Zamku Anioła. W głównych rolach aktorki Florii Toski i kochającego ją malarza Cavaradossiego, zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią Sonya Yoncheva i Vittorio Grigolo. W postać Scarpii wcieli się Bryn Terfel.

    Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 2 przerwy)

  • Gaetano Donizetti (1797–1848)

    Napój miłosny

    L’elisir d’amore

    Opera comica (komiczna) w dwóch aktach (1832)
    Libretto: Felice Romani

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 24 września 2012 roku
    NOWA OBSADA

    Transmisja przedstawienia:
    10 lutego 2018 | sobota | 18:00

    Obsada:
    Pretty Yende jako Adina
    Matthew Polenzani jako Nemorino
    Davide Luciano jako sierżant Belcore
    Ildebrando D’Arcangelo jako wędrowny sprzedawca Dulcamara
    Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

    Domingo Hindoyan dyrygent

    Realizatorzy:
    Bartlett Sher reżyseria
    Michael Yeargan scenografia
    Catherine Zuber kostiumy
    Jennifer Tipton światło

    Wśród ogromnej ilości dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery bel canto, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś „Napój miłosny”, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj czy nie najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una firtiva lagrima” („Jej sekretna łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino (Matthew Polenzani), na widok płaczącej Adiny (Pretty Yende), która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, jaki kupił, a który jest w rzeczywistości flaszką wina…

    Przedstawienie trwa około 2 godziny 40 minut (w tym 1 przerwa)

  • Giacomo Puccini (1858–1924)

    Cyganeria

    La Bohème

    Sceny liryczne w czterech obrazach (aktach) (1896)
    Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica na podstawie powieści Henriego Murgera
    pod tytułem „Sceny z życia cyganerii”

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 14 grudnia 1981 roku
    NOWA OBSADA

    Transmisja przedstawienia:
    24 lutego 2018 | sobota | 18:30

    Obsada:
    Sonya Yoncheva jako Mimi, hafciarka
    Susanna Phillips jako Musetta,
    Michael Fabiano jako Rodolfo, poeta
    Lucas Meachem jako Marcello, malarz
    Alexey Lavrov jako Schaunard, muzyk
    Matthew Rose jako Colline, filozof
    Paul Plishka jako Benoît, gospodarz domu, a później jako Alcindoro, radca stanu
    Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

    Marco Armiliato dyrygent

    Realizatorzy:
    Franco Zeffirelli reżyseria i scenografia
    Peter J. Hall kostiumy
    Gil Wechsler światło

    Uboga hafciarka poznaje równie niemajętnego poetę i wybucha płomienne uczucie. Miłość ta musi strawić i unieszczęśliwić bohaterów, bo hafciarka dodatkowo chora jest na suchoty… Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei towarzyszącym ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W głównych rolach pary zakochanych Mimi i Rodolfa zobaczymy Sonyę Yonchevą i Michaela Fabiano, którzy w ubiegłym sezonie transmisji wcielali się w parę nieszczęśliwych kochanków w „Traviacie”.

    Przedstawienie trwa około 2 godzin i 55 minut (w tym 2 przerwy)

  • Gioachino Rossini (1792–1868)

    Semiramida

    Semiramide

    Melodramma tragico w dwóch aktach (1823)
    Libretto: Gaetano Rossi

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 30 listopada 1990 roku
    PO RAZ PIERWSZY W HD

    Transmisja przedstawienia:
    10 marca 2018 | sobota | 18:55

    Obsada:
    Angela Meade jako Semiramida
    Elizabeth DeShong jako Arsace
    Javier Camarena jako Idreno
    Ildar Abdrazakov jako Assur
    Ryan Speedo Green jako Mitrane
    Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

    Maurizio Benini dyrygent

    Realizatorzy:
    John Copley reżyseria
    John Conklin scenografia
    Michael Stennett kostiumy
    Gil Wechsler światło

    Miłość i zazdrość, zemsta i boskie znaki. Taka jest „Semiramida” – wielka opera poważna Gioachina Rossiniego. Libretto nie ma nic wspólnego z historyczną królową Semiramidą (tą od babilońskich wiszących ogrodów), ale jest okazją do zaprezentowania kunsztu śpiewaczego na najwyższym poziomie. Opera stawia olbrzymie wymagania przed wykonawcami. Sopranowa partia Semiramidy jest jedną z nielicznych popisowych ról napisanych przez Rossiniego dla tego typu głosu. Wielka aria w ogrodzie i duet z Arsacem, pełne ozdobników, to klejnoty do korony każdego sopranu koloraturowego. Nie mniej najeżona trudnościami jest partia wojownika Arsace – ukochanego i, jak się okazuje ostatecznie – syna Semiramidy. Jest to tzw. rola spodenkowa, czyli rola męska przewidziana do wykonywania przez kobietę.

    Przedstawienie trwa około 4 godzin (w tym 1 przerwa)

     

  • Giuseppe Verdi (1813–1901)

    Luisa Miller

    Luiza Miller

    Opera w 3 aktach (1849)
    Libretto: Salvatore Cammarano według dramatu „Intryga i miłość” Friedricha Schillera

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 26 października 2001 roku
    PO RAZ PIERWSZY W HD

    Transmisja przedstawienia:
    14 kwietnia 2018 | sobota | 18:30

    Obsada:
    Sonya Yoncheva jako Luiza
    Olesya Petrova jako Federica
    Piotr Beczała jako Rodolfo
    Plácido Domingo jako Miller
    Alexander Vinogradov jako Walter
    Dmitry Belosselskiy jako Wurm
    Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

    James Levine dyrygent

    Realizatorzy:
    Elijah Moshinsky reżyseria
    Santo Loquasto scenografia i kostiumy
    Duane Schuler światło

    „Intryga i miłość” – tak brzmiał tytuł dramatu Schillera, na podstawie którego powstało libretto opery Verdiego. Trafniejszym byłoby może „trucizna i miłość” lub „fatalna intryga”. Zawikłana opowieść o miłości tyrolskiej dziewczyny do syna hrabiego i knowaniach zazdrosnego zalotnika Wurma jest jednak jedną z piękniejszych kart XIX-wiecznej opery i zbyt rzadko obecnie gości na scenach świata. Tym większa chwała The Metropolitan Opera, że posiada to dzieło Verdiowskiego geniuszu w swym repertuarze i że postanowiła zaprezentować je w cyklu „The Met: Live in HD” i to w takiej obsadzie. Jako tytułowa Luizę usłyszymy Sonyę Yonchevą, w roli jej ojca wystąpi Plácido Domingo, a partię hrabiowskiego syna Rodolfa zaśpiewa nasz rodak, niekwestionowany gwiazdor Met, Piotr Beczała.

    Przedstawienie trwa około 3 godzin 35 minut (w tym 2 przerwy)

  • Jules Massenet (1842–1912)

    Kopciuszek

    Cendrillon

    Baśń w czterech aktach i siedmiu obrazach (1899)
    Libretto: Henri Cain

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 12 kwietnia 2018 roku
    PREMIERA SEZONU 2017-18 / PO RAZ PIERWSZY W MET

    Transmisja przedstawienia:
    28 kwietnia 2018 | sobota | 18:55

    Obsada:
    Joyce DiDonato jako Kopciuszek
    Alice Coote jako książę Charmant
    Stephanie Blythe jako Madame de la Haltiére
    Kathleen Kim jako Wróżka
    Laurent Naouri jako Pandolf
    Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

    Bertrand de Billy dyrygent

    Realizatorzy:
    Laurent Pelly reżyseria i kostiumy
    Barbara de Limburg scenografia
    Duane Schuler światło

    Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu „Bajki babci Gąski”. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i operowe, m.in. Rossiniego i Julesa Masseneta. To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji. W tytułowej roli w transmitowanym spektaklu usłyszymy Joyce DiDonato, która zasłynęła jako wykonawczyni partii Kopciuszka także w wersji Rossiniego, a którą mogliśmy podziwiać w cyklu „The Met: Live in HD” jako Elenę w „La donna del lago”.

    Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut (w tym 1 przerwa)

     


  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

    Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków

    Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti

    Opera komiczna w dwóch aktach (1790) | KV 588
    Libretto: Lorenzo da Ponte

    Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 15 marca 2018 roku
    PREMIERA SEZONU 2017-18

    Retransmisja przedstawienia:
    17.05.2018 | sobota | 18:55

    Obsada:
    Amanda Majeski jako Fiordiligi
    Serena Malfi jako Dorabella
    Kelli O’Hara jako Despina
    Ben Bliss jako Ferrando
    Adam Plachetka jako Guglielmo
    Christopher Maltman jako Don Alfonso
    Chór i orkiestra The Metropolitan Opera

    David Robertson dyrygent

    Realizatorzy:
    Phelim McDermott reżyseria
    Tom Pye scenografia
    Laura Hopkins kostiumy
    Paule Constable światło

    To jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie „Cos fan tutte” nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów – zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo – podobno – tak czynią wszystkie. Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z przełomu lat 50-tych i 60-tych.

    Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 1 przerwa)

WIĘCEJ INFORMACJI O CYKLU „THE MET: LIVE IN HD” ZNAJDĄ PAŃSTWO NA:
www.metoperafamily.org | www.nazywowkinach.pl | www.cikanekmanagement.eu

Cykl „The Met: Live in HD” jest realizowany dzięki szczodremu finansowemu wsparciu
The Neubauer Family Foundation

Głównym patronem medialnym cyklu „The Met: Live in HD” jest
Bloomberg

Transmisje w technologii HD są wspierane przez
Toll Brothers – America’s Luxury Home Builder®

Dystrybutor „The Met: Live in HD” na Polskę:
Cikánek management s.r.o. 
Cikánek

Tłumaczenie i opracowanie: Bartłomiej Majchrzak.

Źródła:

  1. Materiały promocyjne The Metropolitan Opera.
  2. Wyciągi fortepianowe wskazane przez The Metropolitan Opera.
  3. Piotr Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków 2008.
  4. Józef Kański, Przewodnik operowy, wyd. 6., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1995.
  5. Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, wyd. 4., Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991–1993.
  6. Lucjan Kydryński, Opera na cały rok. Kalendarium, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1989.