Repertuar Met

  • Turandot - Puccini 12 października 2019 / godz. 18:55
  • Manon - Massenet26 października 2019 / godz. 18:55
  • Madame Butterfly - Puccini9 listopada 2019/ godz. 18:55
  • Echnaton - Glass23 listopada 2019 / godz. 18:55
  • Wozzeck - Berg11 stycznia 2019 / godz. 18:55
  • Porgy i Bess - Gershwin< small>1 lutego 2020/ godz. 18:55
  • Agrypina - Händel 29 lutego 2020 / godz. 18:55
  • Holender tułacz - Wagner 14 marca 2020 / godz. 17:55
  • Tosca - Puccini 11 kwietnia 2020 / godz. 18:55
  • Maria Stuart - Donizetti9 maja 2020 / godz. 18:55
Opery wykonywane są w języku oryginału. Przedstawienia grane są z napisami w językach polskim i angielskim. Transmisje odbywają się w soboty. Dyrekcja The Metropolitan Opera uprzejmie informuje, że obsady, realizatorzy oraz czasy trwania przedstawień mogą ulec zmianie. Podczas transmisji i retransmisji obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku. Metropolitan Opera
  • O nowojorskiej Met i transmisjach

    The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met (tak nazywają swój teatr nowojorczycy). Także Polacy – obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur i przede wszystkim wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż regularnie występują na deskach tego teatru.

    Do dziś budzi rozbawienie fakt, że The Metropolitan Opera powstała nie z artystycznej potrzeby, a z urażonych ambicji. Otóż żona pewnego nowojorskiego milionera, gdy nie zdobyła miejsca w loży w działającej wtedy w Nowym Jorku operze, nakazała swojemu małżonkowi wybudowanie nowego teatru, aby mogła godnie prezentować się w loży honorowej. Wynajęty architekt, nie bardzo wiedząc, co właściwie projektuje, skupił się na ociekającej złotem widowni, zupełnie lekceważąc potrzeby sceny. Podczas spektakli dekoracje składować więc trzeba było bezpośrednio na ulicy, a chór, nie mając własnej sali prób, ćwiczył w toalecie…

    Met zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 Faustem Charles’a Gounoda. Choć poziom artystyczny Met pozostawał na najwyższym poziomie, warunki lokalowe były fatalne. Dlatego po latach postanowiono wybudować profesjonalny gmach i tam przenieść zespół. W 1966 roku otworzono jeden z największych (widownia liczy blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie (w pełni zautomatyzowana wielka scena, kilkanaście sal prób, parkingi, wygodne garderoby, przestronne magazyny dekoracji i kostiumów).

    Met to dzisiaj operowa fabryka, a jej pracownicy pieszczotliwie nazywani są armią. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów – od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku. Wszystko to wymaga precyzyjnej organizacji pracy, dlatego też repertuar oraz obsady planowane są z około pięcioletnim wyprzedzeniem.

    Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest dyrektor generalny Met – Peter Gelb. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy popłynął w eter obraz w jakości High Definition i dźwięk w formacie Dolby Digital Surround; pokazano Zaczarowany flet Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA.

    Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy.

    Dodatkowym atutem tych pokazów jest możliwość zajrzenia za kulisy. Kamera śledzi zmiany dekoracji, rejestruje też wywiady ze śpiewakami występującymi w danym przedstawieniu, zagląda na próby, których podczas transmisji, podobnie zresztą jak każdego innego dnia, odbywa się w teatrze kilka – tego zaś nie może zobaczyć publiczność zasiadająca na widowni Met.

    Sezon 2019–20

    14. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie się 12 października 2019 roku transmisją jednej z operowych wizytówek Met – „Turandot” Pucciniego w reżyserii Franca Zeffirellego. Spektakl poprowadzi dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny Yannick Nézet-Séguin. Podobnie jak w latach ubiegłych będziemy mieli przyjemność zobaczyć i usłyszeć polskich śpiewaków, biorących udział w transmitowanych spektaklach Met. W „Manon” Masseneta wystąpi Artur Ruciński, a w „Marii Stuart” Donizettiego – Andrzej Filończyk.

    Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny Met, poprowadzi także premierę „Wozzecka” Albana Berga. Poza nim za pulpitem dyrygenckim w tym sezonie transmisji staną m.in. Valery Gergiev, Maurizio Benini czy Bernard De Billy.

    Transmisje na żywo z The Metropolitan Opera będzie można zobaczyć na całym świecie w ponad 70 krajach. Dzięki NAZYWOWKINACH.PL polscy widzowie obejrzą nowojorskie spektakle z udziałem największych gwiazd aż w 31 ośrodkach.

     Aż pięć premier znajdzie się wśród dziesięciu transmisji, które, jak co sezon, nowojorska The Metropolitan Opera zaprezentuje widzom na całym świecie w cyklu „The Met: Live in HD”. Będą to: minimalistyczny „Echnaton” Philipa Glassa w reżyserii Phelima McDermotta, który akcję transmitowanego dwa sezony temu „Così fan tutte” przeniósł na Coney Island, „Wozzeck” Albana Berga (inscenizację przygotuje William Kentridge, odpowiedzialny wcześniej za „Nosa” i „Lulu”), „Porgy i Bess” George’a Gershwina, „Agrypina” Georga Friedricha Händla i „Holender tułacz” Richarda Wagnera. Wśród wznowień królować będzie Giacomo Puccini: powróci transmitowana już do kin nowa inscenizacja „Toski”, przygotowana przez Sir Davida McVicara, tym razem z Anną Netrebko w roli tytułowej, a także „Madame Butterfly” w nawiązującej to tradycji teatru japońskiego reżyserii Anthony’ego Minghelli i „Turandot” w sławnej, ociekającej złotem inscenizacji Zeffirellego.

    Polską publiczność z pewnością zelektryzują dwa inne wznowienia pięknych spektakli Met: „Manon” Jules’a Masseneta i „Marii Stuart” Gaetana Donizettiego, a to za sprawą udziału w nich polskich wokalistów, barytonów Artura Rucińskiego i Andrzeja Filończyka. Ruciński, święcący tryumfy na największych scenach świata, od Londynu i Madrytu po Nowy Jork, m.in. jako hrabia di Luna w „Trubadurze”, lord Ashton w „Łucji z Lammermooru” czy Giorgio Germont, już kolejny raz powraca do Met. „To będzie mój kolejny występ w Met, po Sharplessie w »Madame Butterfly« i Germoncie w »La traviacie« – mówi Artur Ruciński – ale cieszę się, że tym razem będzie go też mogła obejrzeć publiczność w kinach na całym świecie i oczywiście w Polsce. Serdecznie wszystkich zapraszam i pozdrawiam polskich widzów”. Drugi z polskich artystów dopiero zadebiutuje w Nowym Jorku. „Występ w »Marii Stuart« będzie moim pierwszym w The Metropolitan Opera – mówi 24-letni baryton Andrzej Filończyk, który dał się już poznać publiczności londyńskiej Royal Opera House Covent Garden czy moskiewskiego Teatru Bolszoj. – Met to spełnienie marzeń każdego śpiewaka. Pojawię się tam u boku Diany Damrau, z którą już śpiewałem w tym dziele w Zurychu. Miło mi również, że spektakl z moim udziałem będzie transmitowany do kin na całym świecie, w tym do Polski. A zatem do zobaczenia na wielkim ekranie!”.

    Jak zwykle w transmisjach pojawią się największe gwiazdy światowej wokalistyki: Joyce DiDonatoAnna NetrebkoJamie BartonKate LindseyDiana Damrau, Bryn TerfelChristine GoerkeMichael FabianoPeter MatteiAnja Kampe i wielu innych.

    W grudniu, specjalnie dla dziecięcej widowni, Met przypomni pierwszy w historii transmitowany do kin spektakl operowy – skrzący się humorem i pełen magii „Zaczarowany flet” Mozarta z 2006 roku.

    Od 2006 roku, dzięki transmisjom spektakli w jakości HD & DD Surround, w których nowojorska Met jest pionierem, ponad 26 milionów widzów obejrzało na żywo blisko 130 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Dzięki satelitarnemu przekazowi każdy spektakl ogląda jednocześnie średnio 350.000 melomanów zgromadzonych na widowniach ponad 70 krajów świata. Realizatorzy transmisji tradycyjnie już zadbają o dodatkowe atrakcje: wywiady z artystami, wizyty za kulisami, w pracowniach teatralnych czy na próbach do kolejnych spektakli. Pomysłodawcą i głównym producentem cyklu jest Peter Gelb, dyrektor generalny Met. W Polsce spektakle transmitowane są z polskimi napisami.

  • Giacomo Puccini

    Turandot

    12.10.2019 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
    dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
    reżyseria i scenografia: Franco Zeffirelli
    kostiumy: Anna Anni i Dada Saligeri
    światło: Gil Wechsler
    choreografia: Chiang Ching
    w rolach głównych: Christine Goerke jako księżniczka Turandot, Eleonora Buratto jako Liu, Yusif Eyvazov jako Nieznany Książę (Kalaf), James Morris jako Timur

    Ostatnia opera Giacoma Pucciniego po raz trzeci pojawia się w cyklu transmisji z Met. Olśniewająca inscenizacja nieżyjącego już Franca Zeffirellego, do której legendarny reżyser zaprojektował też baśniową scenografię, zachwyca już kolejne pokolenie widzów nowojorskiej sceny i melomanów z całego świata. Dramatyczna historia miłości księcia Kalafa do chińskiej księżniczki Turandot, która przed małżeństwem broni się, zadając pretendentom do swej ręki trzy zagadki, zainspirowała Pucciniego do stworzenia urzekającej muzyki, ze słynną arią Kalafa „Nessun dorma” na czele. Spektakl w nowej obsadzie solistów poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny, a w roli tytułowej wystąpi Christine Goerke, podziwiana w Met m.in. w „Walkirii” Wagnera.

  • Jules Massenet

    Manon

    26.10.2019 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
    dyrygent: Maurizio Benini
    reżyseria: Laurent Pelly
    scenografia: Chantal Thomas
    kostiumy: Laurent Pelly
    światło: Joel Adam
    choreografia: Lionel Hoche
    w rolach głównych: Lisette Oropesa jako Manon, Michael Fabiano jako kawaler des Grieux, Carlo Bosi jako Guillot de Morfontaine, Artur Ruciński jako Lescaut, Brett Polegato jako de Brétigny, Kwangchul Youn jako hrabia des Grieux

    Opera na motywach skandalizującej XVIII-wiecznej powieści „Historia kawalera des Grieux i Manon Lescaut” Abbé Prévosta, która zainspirowała wielu artystów (m.in. również Pucciniego) do stworzenia oper, baletów i dzieł malarskich. Młoda i piękna Manon zakochuje się z wzajemnością w prostolinijnym kawalerze, ale nie potrafi zrezygnować z luksusowego życia, więc porzuca prawdziwą miłość na rzecz bycia utrzymanką bogacza. Historia kończy się tragicznie na bezdrożach Luizjany, gdzie Manon zostaje zesłana za prostytucję. W parę kochanków wcielą się Lisette Oropesa i Michael Fabiano, ale polska publiczność szczególnie oczekuje pierwszego występu w transmisji do kin z Met naszego wybitnego barytona Artura Rucińskiego w roli brata Manon – Lescauta.

  • Giacomo Puccini

    Madame Butterfly

    09.11.2019 | sobota | 18:55 [CET] NOWA OBSADA
    dyrygent: Pier Giorgio Morandi
    reżyseria: Anthony Minghella
    scenografia: Michael Levine
    kostiumy: Han Feng
    światło: Peter Mumford
    choreografia: Carolyn Choa
    w rolach głównych: Hui He jako Cio-Cio-San, czyli Pani Motyl, Elizabeth DeShong jako Suzuki, Andrea Carè jako porucznik Pinkerton, Paulo Szot jako konsul Sharpless

    Słynny operowy wyciskacz łez w nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej inscenizacji Anthony’ego Minghelli powraca do cyklu „The Met: Live in HD” po raz trzeci. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii i wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki i muzykę towarzyszącą świętu kwitnących wiśni. Tym razem w postać tytułową wcieli się chińska sopranistka Hui He, Pinkertonem będzie Włoch Andrea Carè, a w roli amerykańskiego konsula Sharplessa wystąpi Paulo Szot, Brazylijczyk polskiego pochodzenia.

  • Philip Glass

    Akhnaten
    Echnaton

    23.11.2019 | sobota | 18:55 [CET] PRAPREMIERA MET
    dyrygent: Karen Kamensek
    reżyseria: Phelim McDermott
    scenografia: Tom Pye
    kostiumy: Kevin Pollard
    światło: Bruno Poet
    choreografia: Sean Gandini
    w rolach głównych: Dísella Lárusdóttir jako królowa Teje, matka Echnatona, J’nai Bridges jako Nefretete, żona Echnatona, Anthony Roth Costanzo jako faraon Echnaton, Aaron Blake jako Arcykapłan Amona, Will Liverman jako dowódca wojsk Horemhab, przyszły faraon, Richard Bernstein jako Ai, ojciec Nefretete, doradca faraona, Zachary James jako Amenhotep, syn Hapu, Pisarz

    Po raz pierwszy w transmisji do kin pojawi się jedna z najpiękniejszych oper współczesnych, skomponowane w stylu minimalistycznym arcydzieło Philipa Glassa, amerykańskiego kompozytora zręcznie poruszającego się między niemal wszystkimi rejonami muzyki: od popu, przez muzykę filmową (liczne nominacje do Oscarów i Złotych Globów), po operę. Postać faraona rewolucjonisty Echnatona zaciekawia badaczy i miłośników historii starożytnej po dziś dzień, również dlatego, że po śmierci niemal wszystkie wzmianki o nim i jego wizerunki zostały wymazane przez kastę kapłańską, którą starał się pozbawić władzy. Obarczony wieloma schorzeniami Echnaton wprowadził w Egipcie kult jedynego boga Atona, boga słońce, i zbudował nową stolicę. To jego żoną była piękna Nefretete, uwieczniona dzięki sławnemu popiersiu.

  • Alban Berg

    Wozzeck

    11.01.2020 | sobota | 18:55 [CET] PREMIERA SEZONU
    dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
    reżyseria: William Kentridge
    współpraca reżyserska: Luc De Wit
    projekcje wideo: Catherine Meyburgh
    scenografia: Sabine Theunissen
    kostiumy: Greta Goiris
    światło: Urs Schönebaum
    w rolach głównych: Elza van den Heever jako Marie, Tamara Mumford jako Margret, Christopher Ventris jako Tamburmajor, Gerhard Siegel jako Kapitan, Andrew Staples jako Andres, Peter Mattei jako Wozzeck, Christian Van Horn jako Doktor

    Najpierw było wydarzenie autentyczne: Johann Christian Woyzeck, lipski cyrulik, zamordował 21 czerwca 1821 swoją kochankę. Potem postromantyczny niemiecki pisarz Georg Büchner stworzył na tej kanwie dramat, a ten z kolei posłużył Albanowi Bergowi do skomponowania wstrząsającej opery. Były żołnierz, dręczony koszmarami, nie wytrzymuje presji środowiska i wyśmiewany po zdradzie swej konkubiny zabija ją, a sam ginie w nurtach rzeki. Berg z niezwykłą maestrią eksperymentował w swym dziele z dawnymi formami muzycznymi, dzięki czemu powstała wyjątkowa partytura, oczywiście napisana metodą dodekafoniczną. Muzycznie zinterpretuje ją Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny The Metropolitan Opera, a w rolę Wozzecka wcieli się znakomity szwedzki baryton Peter Mattei (wystąpił w transmisjach „Cyrulika sewilskiego”, „Parsifala” i „Eugeniusza Oniegina”).

  • George Gershwin

    Porgy and Bess
    Porgy i Bess

    01.02.2020 | sobota | 18:55 [CET] PREMIERA SEZONU
    dyrygent: David Robertson
    reżyseria: James Robinson
    scenografia: Michael Yeargan
    kostiumy: Catherine Zuber
    światło: Donald Holder
    projekcje wideo: Luke Halls
    w rolach głównych: Angel Blue jako Bess, Golda Schultz jako Clara, Latonia Moore jako Serena, Denyce Graves jako Maria, Frederick Ballentine jako Sportin’ Life, Eric Owens jako Porgy, Alfred Walker jako Crown, Donovan Singletary jako Jake

    Po raz pierwszy w transmisji i dopiero po raz drugi na scenie The Metropolitan Opera pojawi się „murzyńska opera” George’a Gershwina. Losy czarnoskórych mieszkańców osiedla Catfish Row w Charleston w Karolinie Południowej pełne są przemocy i dramatycznych zwrotów akcji. Piękna Bess, po aresztowaniu jej ukochanego Crowna, oddaje się pod opiekę zakochanego w niej biednego kaleki Porgy’ego. Okaże się, że w imię miłości inwalida zdolny jest i do zbrodni, i do największych poświęceń. To właśnie z tej opery pochodzi jeden z największych przebojów Gershwina, znanego głównie jako kompozytora „Błękitnej rapsodii” i muzyki filmowej – kołysanka „Summertime” („W letni czas”), interpretowana na tysiące sposobów przez największe gwiazdy sceny jazzowej, soulowej i pop.

  • Georg Friedrich Händel

    Agrippina
    Agrypina

    29.02.2020 | sobota | 18:55 [CET] PRAPREMIERA MET
    dyrygent: Harry Bicket
    reżyseria: Sir David McVicar
    scenografia i kostiumy: John Macfarlane
    światło: Paule Constable
    choreografia: Andrew George
    w rolach głównych: Brenda Rae jako Poppea, Joyce DiDonato jako Agrypina, Kate Lindsey jako Neron, Iestyn Davies jako Otton, Duncan Rock jako Pallas, Matthew Rose jako Klaudiusz

    To, co tradycyjny gatunek operowy kocha najbardziej, czyli skomplikowane manewry miłosne i polityczne na tle starożytnego Rzymu. Historia cesarzowej Agrypiny, która po śmierci męża za pomocą spisku, zbrodni i podstępu osadziła na tronie swego syna Nerona, posłużyła Händlowi jako kolejny z historycznych tematów, tak doskonale dający się zilustrować olśniewającą muzyką i wirtuozowskimi ariami. Podczas weneckiej premiery tego dzieła publiczność była tak zachwycona, że wykrzykiwała pod adresem kompozytora: „Niech żyje kochany Saksończyk!”. Ponieważ spektakl w Nowym Jorku wyreżyseruje Sir David McVicar, można się spodziewać pięknej, klasycznej inscenizacji (ostatnio dla Met przygotował „Toscę” i „Adrianę Lecouvreur”). W obsadzie wspaniali specjaliści od barokowego śpiewania: Joyce DiDonato, Kate Lindsey i Iestyn Davies.

  • Richard Wagner

    Der fliegende Holländer
    Holender tułacz

    14.03.2020 | sobota | 17:55 [CET] PREMIERA SEZONU
    dyrygent: Valery Gergiev
    reżyseria: François Girard
    scenografia: John MacFarlane
    kostiumy: Moritz Junge
    światło: David Finn
    projekcje wideo: Peter Flaherty
    choreografia: Carolyn Choa
    dramaturgia: Serge Lamothe
    w rolach głównych: Anja Kampe jako Senta, Mihoko Fujimura jako piastunka Mary, Sergey Skorokhodov jako myśliwy Erik, David Portillo jako Sternik, Sir Bryn Terfel jako Holender, Franz-Josef Selig jako żeglarz Daland

    Legenda Holendra tułacza (lub Latającego Holendra) – nieśmiertelnego, przeklętego żeglarza, który nie może ani powrócić na ląd, ani umrzeć – działała i działa na wyobraźnię artystów od dawna. Przekleństwo może zdjąć tylko wierna miłość kobiety. Wagner przeczytał nowelę pod tym tytułem w Rydze, skąd musiał uciekać przez wierzycielami jako pasażer na gapę na statku Tetyda. Być może sztormy, jakie naznaczyły tę podróż, odcisnęły też piętno na tej czwartej z kolei operze Wagnera. Nową inscenizację na scenie Met przygotuje François Girard, orkiestrę poprowadzi Valery Gergiev, a w tytułowej roli wystąpi znakomity walijski bas-baryton Sir Bryn Terfel. Sentą będzie specjalistka od Wagnera – Anja Kampe, a zakochanym w niej bez wzajemności myśliwym Erikiem – Sergei Skorokhodov.

  • Giacomo Puccini

    Tosca

    11.04.2020 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
    dyrygent: Bertrand De Billy
    reżyseria: Sir David McVicar
    scenografia i kostiumy: John Macfarlane
    światło: David Finn
    choreografia: Leah Hausman
    w rolach głównych: Anna Netrebko jako śpiewacza Floria Tosca, Brian Jagde jako malarz Mario Cavaradossi, Michael Volle jako baron Scarpia, Patrick Carfizzi jako Zakrystian

    Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i w konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca” opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotował inscenizację dla Met, a spektakl zachwycił widzów transmisji w sezonie 2017–18 (w rolach głównych: Sonya Yoncheva, Vittorio Grigolo i Željko Lučić). Przedstawienie powróci na ekrany kin na całym świecie w nowej obsadzie, będzie więc można dokonywać tak ukochanych przez melomanów porównań. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego wystąpią Anna Netrebko i Brian Jagde. Scarpią, prefektem tajnej policji, będzie Michael Volle, którego podziwialiśmy jako Hansa Sachsa w transmisji „Śpiewaków norymberskich” Wagnera. Zadyryguje Bertrand De Billy.

  • Gaetano Donizetti

    Maria Stuarda
    Maria Stuart

    09.05.2020 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
    dyrygent: Maurizio Benini
    reżyseria: Sir David McVicar
    scenografia: John Macfarlane
    kostiumy: John Macfarlane
    światło: Jennifer Tipton
    choreografia: Leah Hausman
    w rolach głównych: Diana Damrau jako Maria, Jamie Barton jako Elżbieta, Stephen Costello jako Leicester, Andrzej Filończyk jako Cecil, Michele Pertusi jako Talbot

    Zmyślona konfrontacja dwóch charyzmatycznych królowych: Elżbiety I Wielkiej i Marii Stuart, królowej Szkotów, stała się najpierw dla Friedricha Schillera, autora dramatu, a potem dla Gaetana Donizettiego okazją do ukazania dwóch wspaniałych portretów kobiecych. W rzeczywistości kuzynki walczące o sukcesję tronu Anglii nigdy się nie spotkały. Jak na operę bel canto przystało, ważniejszą od prawdy historycznej okazała się „prawda” uczuć i dodany wątek miłosny, dające okazję do zaprezentowania wspaniałych melodii i popisowych arii. W rolach dwóch królowych wystąpią Diana Damrau jako Maria i Jamie Barton jako Elżbieta. Partię kanclerza Cecila zaśpiewa młody polski baryton Andrzej Filończyk. Za pulpitem dyrygenckim stanie specjalista od bel canta – Maurizio Benini.

  • FORMACJI O CYKLU „THE MET: LIVE IN HD” ZNAJDĄ PAŃSTWO NA:
    www.metoperafamily.org | www.nazywowkinach.pl | www.cikanekmanagement.eu

    Cykl „The Met: Live in HD” jest realizowany dzięki szczodremu finansowemu wsparciu
    The Neubauer Family Foundation

    Głównym patronem medialnym cyklu „The Met: Live in HD” jest
    Bloomberg

    Transmisje w technologii HD są wspierane przez
    Toll Brothers – America’s Luxury Home Builder®

    Dystrybutor „The Met: Live in HD” na Polskę:
    Cikánek management s.r.o. 
    Cikánek

    Tłumaczenie i opracowanie: Bartłomiej Majchrzak.

    Źródła:

    1. Materiały promocyjne The Metropolitan Opera.
    2. Wyciągi fortepianowe wskazane przez The Metropolitan Opera.
    3. Piotr Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków 2008.
    4. Józef Kański, Przewodnik operowy, wyd. 6., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1995.
    5. Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, wyd. 4., Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991–1993.
    6. Lucjan Kydryński, Opera na cały rok. Kalendarium, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1989.