W piątek, 11 października, wykład dr Moniki Miczki-Pajestki, pt. Filozoficzne myślenie o naturze. Przyroda a dzieje.
W tym sezonie przedmiotem zainteresowania będzie człowiek w relacji do natury, przyrody, innych niż on istnień żyjących na Ziemi. Goście zaprezentują zmiany w podejściu do tematu na przestrzeni dziejów, funkcjonowanie roślin, zwierząt i minerałów w językach, mitach oraz wierzeniach świata, rośliny wykorzystywane w tradycjach leczniczych naszego regionu i Polski oraz wiele innych interesujących zagadnień. Wszystko w celu pogłębienia zrozumienia człowieka i kultury, ponieważ to, jak odnosimy się do siebie nawzajem oraz innych elementów otaczającej nas przestrzeni: do środowiska, zależnych od nas istot, współmieszkańców planety, która nas zrodziła, tak wiele mówi o nas samych. Samoświadomość, a także rozumienie naszego miejsca na Ziemi, wraz z wymaganiami współczesnej ekologii czy najnowszymi osiągnięciami biologii, geografii i wielu innych, nieanalizowanych dotąd dziedzin, stanie się przedmiotem rozważań i dyskusji w kolejnym już roku spotkań.
Ukończyła studia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w zakresie kulturoznawstwa ze specjalizacją teatrologiczną, a także studia na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w zakresie filozofii. Na tym samym Wydziale Nauk Społecznych ukończyła studia doktoranckie z filozofii. Adiunkt w Katedrze Pedagogiki i Psychologii na Wydziale Humanistyczno-Społecznym Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.Zajmuje się problematyką ponowoczesnych przemian, postmodernistycznego sposobu myślenia, kwestiami podmiotu i podmiotowości, a także wielokulturowości i interkulturowości. Interesuje się również zagadnieniami odbioru i odbiorcy, najnowszymi nurtami w teatrze różnych kultur oraz problematyką rozumienia innych kultur.Wybrane publikacje książkowe: monografia „Podmiotowość człowieka w perspektywie nowoczesnej techniki.”Artykuły: „Obraz przemian społeczeństwa informacyjnego a ponowoczesny i postmodernistyczny sposób myślenia o świecie i człowieku”, czy „Podmiot i jego cyfrowa egzystencja”.