Zapraszamy na wykład z cyklu Światy – zaświaty… Wierzenia, przekonania, wiedza. Dr Monika Miczka-Pajestka przybliży temat Świat jako instytucja rozstrzygająca o naszym człowieczeństwie. Niemetafizyczny obraz świata i człowieka w ujęciu Richarda Rorty’ego.
W tym sezonie problematyka poświęcona jest ludzkiemu poznaniu oraz sposobom, strategiom i treściom, dzięki którym następuje.
Przybliżone zostaną wyobrażenia i fakty dotyczące elementów świata rzeczywistego oraz zaświatów – ich usytuowania, wyglądu czy losu człowieka w nich się znajdującego. Z uwagi na towarzyszący przedmiot zainteresowania, jakim jest ludzkie poznanie, nastąpi charakterystyka systemów wierzeniowych i religii, a także konceptualizacji rzeczywistości opartej na wierze, niezweryfikowanych przekonaniach czy metodach naukowych. To, w jaki sposób człowiek postrzega oraz poznaje świat i jak kultura go tego uczy, a także jakie są tego efekty w ramach działania i tworzenia, wyznawanych wartości czy norm, jest niewątpliwie interesującą kwestią, dlatego poświęcimy jej kolejny rok rozważań.
Dr Monika Miczka-Pajestka ukończyła studia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w zakresie kulturoznawstwa ze specjalizacją teatrologiczną, a także studia na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w zakresie filozofii. Na tym samym Wydziale Nauk Społecznych ukończyła studia doktoranckie z filozofii. Adiunkt w Katedrze Pedagogiki i Psychologii na Wydziale Humanistyczno-Społecznym Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Zajmuje się problematyką ponowoczesnych przemian, postmodernistycznego sposobu myślenia, kwestiami podmiotu i podmiotowości, a także wielokulturowości i interkulturowości. Interesuje się również zagadnieniami odbioru i odbiorcy, najnowszymi nurtami w teatrze różnych kultur oraz problematyką rozumienia innych kultur.Wybrane publikacje książkowe: monografia „Podmiotowość człowieka w perspektywie nowoczesnej techniki.”Artykuły: „Obraz przemian społeczeństwa informacyjnego a ponowoczesny i postmodernistyczny sposób myślenia o świecie i człowieku”, czy „Podmiot i jego cyfrowa egzystencja”.
Wstęp wolny.