Recenzja Księżniczki czardasza

Z dumą przedstawiamy recenzję „Kroniki Beskidzkiej” spektaklu Księżniczka czardasza Imre Kálmána wystawionego na deskach sceny Miejskiego Domu Kultury przez Czechowicki Teatr Muzyczny Movimento.

Spektakl jest jednym z najwybitniejszych dzieł II operetki wiedeńskiej. Do najsłynniejszych przebojów należą duet Edwina i Sylvii: Choć na świecie dziewcząt mnóstwo, duet z czardasza stanowi największy sukces Kálmána. Boniego i Feriego: Artystki, artystki, artystki z variété, stanowiący motyw przewodni całego utworu i duet Edwina i Sylvii z II aktu: W rytm walczyka serce śpiewa – kochaj mnie, stanowiący odpowiedź Kálmána na Serce milczy, dusza śpiewa z Wesołej wdówki. Operetka budzi podziw melodyczną inwencją Kálmána, łączącą atmosferę wiedeńskich salonów i węgierskich rytmów z nutą zaskakującej melancholii, która pojawia się wraz z wejściem na scenę Sylvii, a potem powraca w pierwszym duecie kochanków, w przejmującym solo Sylvii z finału I aktu: Ja, so ein Teufelsweib, aż po scenę zespołową w III akcie: Jaj, Maman. Podkreśla się zręczność kompozytora w tworzeniu efektownych scen świetnie wpisujących się w akcję. Jej nieprzemijająca wartość zdaniem Bernarda Grüna tkwi jednak w tym, że była również odbiciem epoki i jej społeczeństwa: całej przedwojennej ery, pustego światka nocnych lokali, lowelasów i szansonistek, światka, w którym kochanków i metresy zmieniano wraz z każdym programem, z nocy robiono dzień, wzywano notariusza do café chantant, by urzędowo poświadczył przyrzeczenie małżeństwa, a mimo to meldowano się na służbę w swoim pułku.

Obsada:
Sylwia – Anna Gabryś, Zuzanna Kłaptocz
Edwin – Rafał Majzner, Piotr Brożek
Stasi – Zuzanna Kłaptocz, Anna Śmierzchalska
Boni – Radosław Szostak
Feri – Piotr Maga
Księżna – Urszula Siudak
Książę – Stanisław Wojdyło
w pozostałych rolach soliści CTM Movimento

zespół wokalny i zespół taneczny CTM Movimento

Barbara Bielaczyc – reżyseria
Natalia Firlej – kierownictwo muzyczne
Wioleta Waliczek – choreografia