31. Czechowickie Prezentacje Filmowe

Zakończone Filmy Kina Świt Data rozpoczęcia: 14.10 Miejsce: Kino Świt

Zapraszamy na 31. edycję najstarszej cyklicznej imprezy filmowej, organizowanej w kinie Świt od roku 1992 – 31. Czechowickie Prezentacje Filmowe!

Proponujemy obrazy:

Bohater

Dwukrotny zdobywca Oscara (za „Rozstanie” i „Klienta”) powraca do rodzinnego Iranu i czerpiąc z lokalnego kontekstu, tka kolejną uniwersalną, przejmującą przypowieść. Tym razem o człowieku, który stał się zakładnikiem sądów, w tym wydającego najostrzejsze wyroki trybunału, jakim są media społecznościowe. Podążając za tytułowym „Bohaterem”, Asghar Farhadi z wyczuciem i wprawą filmowego linoskoczka porusza się po cienkiej granicy, jaka dzieli ofiarę od przestępcy, sukces od porażki, a dobre chęci od nieczystych intencji.

Rahim wychodzi na krótką przepustkę z więzienia, gdzie odsiaduje wyrok za długi. Ma ledwie dwa dni na przekonanie wierzyciela, by ten darował mu część należności. Najwyraźniej los mu sprzyja, bo w ręce mężczyzny nieoczekiwanie trafia torba pełna złotych monet. Kiedy „Bohater” zrozumie, że brzęczący pakunek zawierał także pokusy, niechcianą sławę i wyroki serwowane przez anonimowy tłum, będzie już za późno, by zatrzymać spiralę dramatycznych wydarzeń.

Nagrodzony Grand Prix na festiwalu w Cannes „Bohater” to nie tylko powrót irańskiego reżysera do ojczyzny, ale i do mistrzowskiej formy. Farhadi wyśmienicie dozuje emocje, tworząc film wyczulony na psychologiczne niuanse, a zarazem o rozmachu przypowieści. Jak nikt umie połączyć dylematy charakterystyczne dla kina moralnego niepokoju z sięgającym zenitu napięciem rodem z thrillera czy kryminału. Intymna, jednostkowa historia jest dla niego doskonałą okazją, by na ekranie odmalować całą sieć rozmaitych rodzinnych czy społecznych zależności. Niejednoznaczny, nieoceniający, a przy tym wciągający bez reszty film Farhadiego prowadzi wyrafinowaną grę z widzem, testując naszą skłonność do ferowania przedwczesnych wyroków.

Czas trwania: 2 godz. 7 min.
Reżyseria: Asghar Farhadi
Scenariusz: Asghar Farhadi
Gatunek: dramat
Produkcja: Iran, Francja
Obsada: Amir Jadidi (Rahim Soltani), Mohsen Tanabandeh (Braham), Fereshteh Sadre Orafaiy (Pani Radmehr), Sarina Farhadi (Nazanin)

Sundown

Opowieść o mężczyźnie swobodnie dryfującym po Acapulco. Jedyną decyzją, jaką podejmuje, jest oddzielenie się od rodziny, do czego ma prawo – powiedział Michel Franco.
„Miejsce, gdzie nakręciliśmy „Sundown” jest tak samo istotne jak podróż, którą odbywa bohater filmu. Nie mogłem rozdzielić tych dwóch kwestii” – podkreślił meksykański reżyser podczas konferencji prasowej poprzedzającej światową premierę obrazu. Jako dziecko, a później nastoletni chłopiec odwiedzał Acapulco co najmniej kilka razy w roku. Dzisiaj to miasto, zamienione w epicentrum przemocy, wydaje mu się coraz bardziej odległe i szokujące. Równie obco czują się tu bohaterowie jego filmu. Pochodzące z Londynu zamożne rodzeństwo Alice (w tej roli Charlotte Gainsboug) i Neil (stały współpracownik i przyjaciel Franco Tim Roth) przyjeżdżają do Acapulco na wakacje. Beztroskie chwile w hotelowym SPA niespodziewanie przerywa wiadomość o śmierci ich matki. Rodzina natychmiast jedzie na lotnisko, jednak na miejscu okazuje się, że Neil zapomniał paszportu i nie może lecieć razem z Alice. Mężczyzna wraca do hotelu, ale nawet nie próbuje szukać dokumentu. Tłumaczy przez telefon załamanej siostrze, że prawdopodobnie go zgubił i nie zdąży wyrobić nowego przed pogrzebem. W końcu w ogóle przestaje odbierać połączenia. Pogrążony w kryzysie egzystencjalnym, spędza czas siedząc nad oceanem i rozmyślając. Stopniowo zaczyna nawiązywać kontakty z mieszkańcami miasta. Pewnego dnia jest świadkiem strzelaniny na plaży, ale nawet ta sytuacja nie sprawia, że rezerwuje lot powrotny. Kiedy po pogrzebie matki siostra Neila wraca do Acapulco i urządza mu awanturę, dochodzi do tragedii.

Czas trwania: 1 godz. 23 min.
Reżyseria: Michel Franco
Scenariusz: Michel Franco
Gatunek: dramat
Produkcja: Meksyk, Francja, Szwecja
Obsada: Tim Roth (Neil Bennett), Charlotte Gainsbourg (Alice Bennett), Samuel Bottomley (Colin Bennett), Albertine Kotting (McMillan)

Alcarras

Życie rodziny hodowców brzoskwiń w hiszpańskiej Katalonii zmienia się diametralnie, gdy umiera właściciel uprawianej przez nich ziemi a jego spadkobierca zamierza ją sprzedać.

Drugi film autorki „Lato 1993” to rodzinna saga, w której ważną rolę odgrywają najmłodsi bohaterowie, czule portretowani przez reżyserkę. Bezduszny korporacyjny biznes, reprezentowany przez ziemskiego właściciela Pinyola, zderza się tutaj z portretem wielopokoleniowej rodziny farmerów, uprawiającej od pokoleń warzywa i owoce. Empatia i ciepło w prezentowaniu rolniczej rodziny Solé i jej poszczególnych członków to pean na cześć tradycyjnych wartości, płynących z codziennych, życiowych przyjemności. To kino społecznie zaangażowane, a przy tym autentyczne za sprawą występujących w filmie naturszczyków.

Czas trwania: 2 godz.
Reżyseria: Carla Simón
Scenariusz: Carla Simón, Arnau Vilaró
Gatunek: dramat
Produkcja: Hiszpania, Włochy
Obsada: Jordi Pujol Dolcet (Qumet), Anna Otin (Dolors),Xènia Roset (Mariona)

Chrzciny

Grudzień, 1981 rok. Marianna, gorliwa katoliczka, postanawia wykorzystać rodzinną uroczystość – chrzciny najmłodszego wnuka, do pojednania swoich skłóconych od lat dzieci. Nieoczekiwanie przeszkodzi jej w tym generał Jaruzelski, który ogłasza tego dnia stan wojenny. Chcąc doprowadzić rodzinne pojednanie do końca, Marianna postanawia ukryć przed dziećmi prawdę o sytuacji w kraju. To małe z pozoru kłamstwo, uruchomi lawinę nieoczekiwanych zdarzeń, którą trudno będzie zatrzymać.

Czas trwania: 1 godz. 28 min.
Reżyseria: Jakub Skoczeń
Scenariusz: Iwo Kardel, Jakub Skoczeń
Gatunek: komedia obycz.
Produkcja: Polska
Obsada: Katarzyna Figura (Marianna), Maciej Musiałowski (Tolo), Tomasz Schuchardt (Wojtek), Michał Żurawski (Tadeusz)

Blisko

Trzynastoletni Léo i Rémi (zachwycający duet Eden Dambrine i Gustav De Waele) to bratnie dusze. Chłopcu uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna i spontaniczna — mówią sobie o wszystkim, znają swoje najskrytsze sekrety, nocują u siebie, przytulają się i wspierają. Ich przyjaźń zostaje jednak wystawiona na próbę — presja rówieśników i plotki dotyczące ich relacji w nowej szkole spowodują, że Léo zacznie się oddalać i ranić Rémiego.
„Blisko” to próba wejrzenia w świat dorastających chłopców, w ten specyficzny czas formowania, zawieszony między dzieciństwem a nastoletniością, kiedy następuje odejście od spontanicznej emocjonalności na rzecz chłodnej, wewnętrznej kalkulacji i dystansu. Dhont z jednej strony kręci więc poruszającą i dającą do namysłu opowieść o potrzebie czułości i bliskości, z drugiej — kreśli rozkładające widza na łopatki studium rozpaczy za utraconą relacją, poruszając przy tym temat męskości i wyobrażeń o niej.

Jest też nowy film Belga przestrogą, jak bardzo słowa ranią i pociągają za sobą poważne, nieraz nieodwracalne konsekwencje.

Czas trwania: 1 godz. 45 min.
Reżyseria: Lukas Dhont
Scenariusz: Angelo Tijssens, Lukas Dhont
Gatunek:dramat
Produkcja: Belgia, Holandia, Francja
Obsada: Eden Dambrine (Léo), Gustav De Waele (Rémi), Émilie Dequenne (Sophie), Léa Drucker (Nathalie)

Ukryty klejnot

W trakcie postępowania rozwodowego Maria wraz z dziećmi przenosi się do starej rodzinnej posiadłości na meksykańskiej wsi. Na miejscu dowiaduje się, że w niewyjaśnionych okolicznościach zaginęła siostra gospodyni Maríi. Kiedy bohaterka oferuje swoją pomoc, między kobietami zawiązuje się bliska więź. Przeszukania okolicy nic jednak nie dają, podobnie jak wizyty na lokalnym komisariacie. W sprawę zaangażowana zostaje miejscowa komendantka policji Roberta. Ma ona na głowie własne problemy, próbując odciągnąć syna od interesów z przestępczym podziemiem. Losy trzech kobiet, połączonych tajemniczą sprawą, coraz mocniej splatają się ze sobą w świecie pełnym przemocy, niejasnych wzajemnych zależności i sugestywnego milczenia.

Czas trwania: 1 godz. 58 min.
Reżyseria: Natalia López
Scenariusz: Natalia López
Gatunek: dramat
Produkcja: Meksyk, USA, Argentyna
Obsada: Nailea Norvind (Isabel), Antonia Olivares (Maria), Aida Roa (Torta)

Klondike

Donbas, 2014 rok. Początek rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Przerażający, przejmujący portret ludzkiej desperacji, a także wiary w siłę prawa i nadziei na lepsze jutro. Podążamy śladem pary spodziewającej się dziecka, której świat dosłownie zawalił się na głowę. W środku nocy fragment zestrzelonego samolotu zburzył ścianę domu Irki i Tolika. Jednak zamiast uciekać z kraju tak jak najbliżsi sąsiedzi, oni postanawiają zostać i przetrwać w coraz trudniejszych warunkach. Nawet gdy do drzwi pukają żołnierze armii rosyjskiej… Nagrodzony na Sundance i w Berlinie porażający film, który w obecnych czasach oddziałuje na widza jeszcze bardziej, otwierając oczy na to, co dzieje się na arenie międzynarodowej. Znakomicie wyreżyserowany i zainscenizowany, sprawia, że dzielimy wszystkie emocje bohaterów, a finałowe sekwencje robią tak silne wrażenie, że wstrzymujemy oddech.

Czas trwania: 1 godz. 40 min.
Reżyseria: Maryna Er Gorbach
Scenariusz: Maryna Er Gorbach
Gatunek: dramat, wojenny
Produkcja: Ukraina, Turcja
Obsada: Oksana Cherkashyna (Irka), Sergey Shadrin (Tolik), Oleg Shevchuk (Sanya)

Baby broker

Sang-hyun i jego przyjaciel Dong-soo żyją skromnie, prowadząc małą pralnię i dorabiając na plebanii. Pewnej ulewnej nocy w oknie życia pojawia się niemowlę. Przekonani, że po porzuconego chłopca nikt się nie zgłosi, Sang-hyun i Dong-soo planują sprzedać go parze, która nie może mieć własnych dzieci. Kiedy wszystko wydaje się ustalone, niespodziewanie zjawia się matka dziecka. Młoda dziewczyna odkrywa ich plan i chce zgłosić sprawę na policję. Porywacze przekonują ją jednak, że ich celem jest znalezienie dobrego domu dla małego Woo-sunga, więc dziewczyna postanawia wyruszyć z nimi na poszukiwania nowych rodziców. Wkrótce okazuje się, że ich śladem podążają dwie funkcjonariuszki policji. Po drodze na jaw wychodzą głęboko skrywane sekrety. Okazuje się, że każdy ma coś na sumieniu… „Baby Broker” to cudowna w swej wrażliwości opowieść, zadająca pytania o kwestie etyki, wolności wyboru, pieniędzy, rodziny oraz tego, jak znaleźć miłość w tym szalonym bałaganie zwanym życiem. Hirokazu Kore-eda zdobył w 2018 roku Złotą Palmę na 71. MFF w Cannes, a rok później nominację do Oscara za film „Złodziejaszki”. Znany z rewelacyjnego „Parasite” Song Kang-Ho otrzymał za rolę w „Baby Broker” nagrodę dla Najlepszego Aktora na MFF w Wenecji 2022.

Czas trwania: 2 godz. 9 min.
Reżyseria: Hirokazu Koreeda
Scenariusz: Hirokazu Koreeda
Gatunek: dramat
Produkcja: Korea Południowa
Obsada: Kang-ho Song (Sang-hyeon), Dong-won Gang (Dong-soo), Doona Bae (Soo-jin)

Sprzedaż karnetów od 1 października 60 zł (ulgowe) i 80 zł.
Karnety na 3 wybrane filmy – 48 zł.
Bilety na wybrane filmy – 16-18 zł.