Teatr Polska

Zakończone Spektakle Miejsce: sala widowiskowa

Zapraszamy na spektakle w ramach projektu Teatr Polska 2022.

KONCERT ŻAŁOBNY NA SZEŚCIU TANCERZY 4.10 19.00
Reżyseria: Omar Karabulut, Monika Witkowska
FUNDACJA PRZESTRZEŃ FILMOWA

Spektakl Vagabond Physical Collective “Koncert żałobny na sześciu tancerzy” jest metaforą podróży przez czas. Z rozpadu i chaosu, poprzez byt i wszelkie zawierające się w nim okoliczności, zmierzamy do absolutu i nicości. Perspektywa buduje napięcie, dystansuje i zbliża. Dzięki jej różnym wymiarom pozwalamy widzowi doświadczyć niezmierzonego ogromu wszechświata wraz z jego detalami: pojedynczymi emocjami, zdarzeniami, odczuciami. W naszych rozważaniach lawirujemy pomiędzy życiem a śmiercią, ulotnością a stałością, snem a jawą. Za podstawowe i decydujące narzędzie tworzenia spektaklu przyjęliśmy intuicję. Chcemy także zaprosić widza do nie-intelektualnego odbioru dzieła, pobudzając tym samym odbiór zmysłowy, emocjonalny i cielesny.

108 KOSTEK CUKRU 11.10 19.00
Reżyseria: Agata Puszcz
TEATR DRAMATYCZNY IM. JERZEGO SZANIAWSKIEGO W WAŁBRZYCHU

Spektakl w reżyserii Agaty Puszcz powstał na kanwie pamiętnika młodej dziewczyny, Ireny Sierakowskiej, odnalezionego w gruzach Warszawy tuż po Powstaniu. Irena Sierakowska zginęła w Powstaniu Warszawskim. Wiele lat później w rodzinie Sierakowskich urodziła się kolejna Irena, która została aktorką Teatru Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Kameralne przedstawienie w adaptacji Zuzanny Bojdy opowiada o prawdziwej historii jednostki uwikłanej w wielkie wydarzenia oraz o prawdziwych emocjach towarzyszących odkrywaniu rodzinnej tajemnicy. Temat Powstania pozostaje żywy i wciąż działa silnie w różnych częściach Polski. To opowieść o wojnie z perspektywy kobiety i cywilki, ale także z perspektywy osoby, która – zwłaszcza współcześnie – nie może jej pojąć.
Monodram powstał w ramach Wolnych Scen Inicjatyw Aktorskich.

BRACIA POLARNEJ ZORZY 30.10 17.00
Reżyseria: Dagmara Żabska
TEATR FIGUR KRAKÓW FUNDACJA DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH

„Bracia polarnej zorzy” to widowisko muzyczne oparte na mało znanych baśniach i legendach krajów nadbałtyckich takich jak Polska, Litwa, Łotwa, Estonia i Finlandia. Na przedstawienie składa się 10 utworów muzycznych, śpiewanych na żywo przez członków Chóru Teatru Chorea oraz wizualizacje cieniowe, wykonywane przez zespół Teatru Figur.
Zespół Teatru Figur eksperymentuje ze źródłami światła, materiałami, kolorowymi multiplikacjami obrazów, tworząc wizualną oprawę opowieści. Bohaterami tych obrazów są niezwykli mieszkańcy morskich wód, baśniowe morskie zwierzęta, bogowie i władcy morskich krain. Animatorzy usytuowani są przed ekranem, cieniowe obrazy tworzone są na oczach publiczności. Wbrew pozorom obnażenie teatralnej maszynerii nie przeszkadza w tworzeniu cieniowej magii: “Przemykające przed nami cieniste postaci są bardzo materialne – gdy spojrzeć na animowane przez artystów Teatru Figur lalki – a jednocześnie zupełnie nieuchwytne. Uruchomione do życia, dzięki odpowiedniej grze światła, wchodzą w najbardziej intymne sfery wyobraźni widza i przenoszą w przestrzenie, których nie sposób określić. Toczące się w ciemnych lasach czy morskich falach historie dzieją się w teatralnym tu i teraz, a poprzez grę indywidualnych wspomnień i wyobrażeń każdego z małych czy dużych odbiorców, zyskują swoją niepowtarzalną, bardzo osobistą wersję.” (za: „Bracia Polarnej Zorzy”, buszujacy.pl, 2018).

FAKTORIA PRZYJEMNOŚCI 14.11 18.00

Reżyseria: Agata Biziuk

FUNDACJA MIKRO TEATR

Czym jest przyjemność? Odpowiedzi na to pytanie poszukuje każdy, umilając sobie codziennie trudy życia w dowolny, indywidualny sposób. A jak to jest: współtworzyć produkty w Fabryce Przyjemności? Na to pytanie odpowiedź znają na pewno pracownicy i pracowniczki najstarszego zakładu produkującego czekoladę w Warszawie.

Spektakl FAKTORIA PRZYJEMNOŚCI to opowieść o losach Polaków podczas przemian politycznych, o determinacji jednostki w dążeniu do celu, sile grupy, ale także dbaniu o swoje bezpieczeństwo i komfort w momencie zagrożenia. Przedstawienie to swego rodzaju połączenie teatru i interaktywnej wystawy muzealnej, zawierającej elementy teatru ruchu oraz ożywionej formy.

Spektakl inspirowany jest wywiadami pochodzącymi ze zbiorów Archiwum Historii Mówionej Muzeum Warszawskiej Pragi, oddziału Muzeum Warszawy oraz audioteki PragaGada.pl Fundacji Animacja. W spektaklu wykorzystano fragment audio pochodzący z tych zbiorów.

TYRAN 18.11 19.00

Reżyseria: Jakub Lewandowski

WROCŁAWSKI TEATR PANTOMIMY IM. HENRYKA TOMASZEWSKIEGO

Obchodzona w tym roku setna rocznica premiery filmu „Nosferatu – symfonia grozy” w reżyserii F.W. Murnaua stała się dla twórców pretekstem do twórczego wykorzystania postaci wampira – Nosferatu i zbadania zjawiska tyranii we współczesnym teatrze.

Punktem wyjścia do pracy nad „Tyranem” jest problem wykorzystywania innych ludzi do własnych celów, żerowania na ich energii i pomysłach. Twórcy pragną obśmiać zależności, które istnieją nie tylko w teatrze, ale w każdym zamkniętym światku.

Postać Nosferatu będzie w przedstawieniu symbolem tyrana-reżysera, wysysającego z aktorów ich twórczą energię. Wampiryzm zostanie tutaj ujęty w kontekście wspólnoty pewnego pragnienia: pragnienia przekraczania własnej śmiertelności, pragnienia posiadania władzy, brania od innych garściami i nierozliczania się z tego.

Przedstawienie koresponduje również z estetyką kina ekspresjonistycznego, zarówno światła, jak i ruch podkreślają silne inspiracje ekspresjonizmem.

KOBIETA Z WYDM 20.11 18.00

Reżyseria: Adam Walny

INSTYTUT TEATRU PRZEDMIOTU

Spektakl to widowisko teatru przedmiotu wykorzystujące rzeźby kinetyczne (grawitacyjne), figury witrażowe i elementy teatru cieni przedmiotów inspirowane powieścią wybitnego pisarza Abe Kobo. Dwie historie prowadzone polifonicznie, które łączy wspólny temat – kuszenie. Pokusa pojawia jako konsekwencja ucieczki nazwanej poszukiwaniem. Pojawia się w miejscu ustronnym, pustynnym. To pokusa władzy, pokusa życia wiecznego i pokusa mocy. Pierwsza historia to opowieść artysty, który usprawiedliwia swe istnienie tworzonym dziełem sztuki. Druga historia to rzecz o naukowcu, który pragnąc dostać się na karty encyklopedii, wyrusza na poszukiwanie nieznanego gatunku owada. I tym warunkuje sens swego istnienia. Obaj doświadczają niemocy, kruchości i niewoli. Obaj ulegają pokusie, mając świadomość, że pokusie nie uległ tylko Jeden Taki, co na krzyżu skończył. Ale to inna historia.