O nowojorskiej Met i transmisjach
The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met (tak nazywają swój teatr nowojorczycy). Także Polacy – obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur i przede wszystkim wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż regularnie występują na deskach tego teatru.
Do dziś budzi rozbawienie fakt, że The Metropolitan Opera powstała nie z artystycznej potrzeby, a z urażonych ambicji. Otóż żona pewnego nowojorskiego milionera, gdy nie zdobyła miejsca w loży w działającej wtedy w Nowym Jorku operze, nakazała swojemu małżonkowi wybudowanie nowego teatru, aby mogła godnie prezentować się w loży honorowej. Wynajęty architekt, nie bardzo wiedząc, co właściwie projektuje, skupił się na ociekającej złotem widowni, zupełnie lekceważąc potrzeby sceny. Podczas spektakli dekoracje składować więc trzeba było bezpośrednio na ulicy, a chór, nie mając własnej sali prób, ćwiczył w toalecie…
Met zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 Faustem Charles’a Gounoda. Choć poziom artystyczny Met pozostawał na najwyższym poziomie, warunki lokalowe były fatalne. Dlatego po latach postanowiono wybudować profesjonalny gmach i tam przenieść zespół. W 1966 roku otworzono jeden z największych (widownia liczy blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie (w pełni zautomatyzowana wielka scena, kilkanaście sal prób, parkingi, wygodne garderoby, przestronne magazyny dekoracji i kostiumów).
Met to dzisiaj operowa fabryka, a jej pracownicy pieszczotliwie nazywani są armią. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów – od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku. Wszystko to wymaga precyzyjnej organizacji pracy, dlatego też repertuar oraz obsady planowane są z około pięcioletnim wyprzedzeniem.
Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest dyrektor generalny Met – Peter Gelb. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy popłynął w eter obraz w jakości High Definition i dźwięk w formacie Dolby Digital Surround; pokazano Zaczarowany flet Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA.
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy.
Dodatkowym atutem tych pokazów jest możliwość zajrzenia za kulisy. Kamera śledzi zmiany dekoracji, rejestruje też wywiady ze śpiewakami występującymi w danym przedstawieniu, zagląda na próby, których podczas transmisji, podobnie zresztą jak każdego innego dnia, odbywa się w teatrze kilka – tego zaś nie może zobaczyć publiczność zasiadająca na widowni Met.
Cennik pojedynczych wydarzeń:
65 zł – bilet normalny
60 zł – bilet ulgowy
Sezon 2024–2025
Puccini, Tosca
23.11.2024, godz. 19:00
Obsada:
Lise Davidsen (Tosca), Freddie De Tommaso (Cavaradossi), Quinn Kelsey (Scarpia), Patrick Carfizzi (Zakrystianin)
Twórcy:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), David David (reżyseria), John Macfarlane (scenografia i kostiumy), David Finn (światło), Leah Hausman (reżyserka ruchu scenicznego)
Opis:
Zjawiskowa sopranistka Lise Davidsen wciela się w pełną pasji tytułową bohaterkę w porywającej produkcji Davida McVicara, która 23 listopada będzie transmitowana ze sceny The Metropolitan Opera do kin.
Tenor Freddie De Tommaso debiutuje w Met jako kochanek Toski, Cavaradossi, a baryton Quinn Kelsey wciela się w sadystycznego prefekta policji rzymskiej, Scarpię. Maestro Yannick Nézet-Séguin dyryguje orkiestrą Met, która wykona jedne z najbardziej znanych melodii Pucciniego.
Czas trwania: 3 godziny 28 minut [2 przerwy]
Verdi, Aida
25.01.2025 godz. 18:30
Obsada:
Angel Blue (Aida), Judit Kutasi (Amneris), Piotr Beczała (Radames), Quinn Kelsey (Amonasro), Dmitry Belosselskiy (Ramfis), Morris Robinson (Faraon)
Twórcy:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), Michael Mayer (reżyseria), Christine Jones (scenografia), Susan Hilferty (kostiumy), Kevin Adams (światło), 59 Productions (projekcje), Oleg Glushkov (choreografia)
Opis:
Sopranistka Angel Blue wciela się w etiopską księżniczkę, której serce rozdarte jest pomiędzy miłością do człowieka a miłością do ojczyzny.
Nowa produkcja w reżyserii Michaela Mayera przenosi widzów do wnętrz majestatycznych piramid i złoconych grobowców starożytnego Egiptu za pomocą misternych projekcji i oszałamiających animacji. W obsadzie, oprócz Angel Blue, znajdują się także mezzosopranistka Judit Kutasi jako rywalka Aidy, Amneris, oraz polski tenor Piotr Beczała jako wojownik Radames. Dyrektor muzyczny Met, Yannick Nézet-Séguin, stanie na podium, aby poprowadzić orkiestrę podczas transmisji do kin 25 stycznia.
Czas trwania: 3 godziny 38 minut [1 przerwa]
Beethoven, Fidelio
15.03.2025, godz. 18:00
Obsada:
Lise Davidsen (Leonora), Ying Fang (Marcelina), David Butt Philip (Florestan), Magnus Dietrich (Jaquino), Tomasz Konieczny (Don Pizarro), René Pape (Rocco), Stephen Milling (Don Fernando)
Twórcy:
Susanna Mälkki (dyrygentka), Jürgen Flimm (reżyseria), Robert Israel (scenografia), Florence von Gerkan (kostiumy), Duane Schuler (światło)
Opis:
Po serii zachwycających występów transmitowanych na żywo w ramach cyklu Live in HD norweska sopranistka Lise Davidsen powraca do Met jako Leonora, wierna żona, która nie cofnie się przed niczym, by wyrwać swojego męża ze szponów tyranii.
Wybitną obsadę uzupełniają: tenor David Butt Philip jako więzień polityczny Florestan, polski bas-baryton Tomasz Konieczny jako nikczemny Don Pizarro, bas René Pape jako strażnik Rocco, a także sopranistka Ying Fang i tenor Magnus Dietrich jako Marcelina i Jaquino oraz bas Stephen Milling jako Don Fernando. Orkiestrę poprowadzi Susanna Mälkki.
Czas trwania: 3 godziny 4 minuty [1 przerwa]
Mozart, Wesele Figara
26.04.2025, godz. 19:00
Obsada:
Federica Lombardi (Hrabina), Olga Kulchynska (Zuzanna), Marianne Crebassa (Cherubin), Elizabeth Bishop (Marcelina), Joshua Hopkins (Hrabia), Michael Sumuel (Figaro), Maurizio Muraro (Doktor Bartolo)
Twórcy:
Joana Mallwitz (dyrygentka), Richard Eyre (reżyseria), Rob Howell (scenografia i kostiumy), Paule Constable (światło), Sara Erde (choreografia)
Opis:
26 kwietnia ponadczasowa komedia Mozarta powraca na ekrany kin w ramach cyklu The Met: live in HD.
Dyrygentka Joana Mallwitz, debiutująca w Met, stanie na podium, aby poprowadzić znakomitą obsadę, w której znaleźli się: amerykański bas-baryton Michael Sumuel jako sprytny służący Figaro, ukraińska sopranistka Olga Kulchynska jako przebiegła pokojówka Zuzanna, kanadyjski baryton Joshua Hopkins jako uganiający się za spódniczkami Hrabia, włoska sopranistka Federica Lombardi jako jego nieszczęśliwa żona oraz francuska mezzosopranistka Marianne Crebassa jako młody paź Cherubin.
Czas trwania: 3 godziny 55 minut [1 przerwa]
Strauss, Salome
17.05.2025, godz. 19:00
Obsada:
Elza van den Heever (Salome), Michelle DeYoung (Herodiada), Gerhard Siegel (Herod), Piotr Buszewski (Narraboth), Peter Mattei (Jokanaan)
Twórcy:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), Claus Guth (reżyseria), Etienne Pluss (scenografia), Ursula Kudrna (kostiumy), Olaf Freese (światło), rocafilm/Roland Horvath (projekcje), Sommer Ulrickson (choreografia), Yvonne Gebauer (dramaturg)
Opis:
Dyrektor muzyczny Met, Yannick Nézet-Séguin, stanie na podium 17 maja, aby poprowadzić orkiestrę podczas transmisji jednoaktowej opery Straussa.
Jeden z czołowych reżyserów operowych w Europie, Claus Guth, przedstawia pierwszą od dwudziestu lat nową inscenizację Salome w The Metropolitan Opera, nadając biblijnej opowieści psychologiczną oprawę epoki wiktoriańskiej. Sopranistka Elza van den Heever przewodzi gwiazdorskiej obsadzie jako udręczona i niezrównoważona antybohaterka. U jej boku wystąpią: baryton Peter Mattei jako zniewolony prorok Jokanaan, tenor Gerhard Siegel jako lubieżny ojczym Salome, Herod, mezzosopranistka Michelle DeYoung jako jego żona, Herodiada, i polski tenor Piotr Buszewski jako Narraboth.
Czas trwania: 2 godziny 15 minut [bez przerwy]
Rossini, Cyrulik sewilski
31.05.2025, godz. 19:00
Obsada:
Aigul Akhmetshina (Rozyna), Jack Swanson (Hrabia Almaviva), Andrey Zhilikhovsky (Figaro), Peter Kálmán (Doktor Bartolo), Alexander Vinogradov (Don Basilio)
Twórcy:
Giacomo Sagripanti (dyrygent), Bartlett Sher (reżyseria), Michael Yeargan (scenografia), Catherine Zuber (kostiumy), Christopher Akerlind (światło)
Opis:
Sezon The Met: Live in HD 2024–25 zakończy się 31 maja transmisją żywiołowej komedii Rossiniego.
Mezzosopranistka Aigul Akhmetshina wcieli się w zuchwałą bohaterkę, Rozynę. Na scenie partnerować będzie jej debiutujący w Met tenor Jack Swanson, jako jej tajemniczy ukochany hrabia Almaviva. W obsadzie znaleźli się także: baryton Andrey Zhilikhovsky jako Figaro, pomysłowy cyrulik z Sewilii, bas-baryton Peter Kálmán jako doktor Bartolo i bas Alexander Vinogradov jako Don Basilio. Spektakl reżyseruje Bartlett Sher, orkiestrę poprowadzi Giacomo Sagripanti.
Czas trwania: 3 godziny 33 minuty [1 przerwa]
WIĘCEJ INFORMACJI O CYKLU „THE MET: LIVE IN HD” ZNAJDĄ PAŃSTWO NA:
www.metoperafamily.org | www.nazywowkinach.pl | www.cikanekmanagement.eu
Cykl „The Met: Live in HD” jest realizowany dzięki szczodremu finansowemu wsparciu
Głównym patronem medialnym cyklu „The Met: Live in HD” jest
Transmisje w technologii HD są wspierane przez
Dystrybutor „The Met: Live in HD” na Polskę:
Cikánek management s.r.o.
Tłumaczenie i opracowanie: Bartłomiej Majchrzak.
Źródła:
- Materiały promocyjne The Metropolitan Opera.
- Wyciągi fortepianowe wskazane przez The Metropolitan Opera.
- Piotr Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków 2008.
- Józef Kański, Przewodnik operowy, wyd. 6., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1995.
- Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, wyd. 4., Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991–1993.
- Lucjan Kydryński, Opera na cały rok. Kalendarium, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1989.