O nowojorskiej Met i transmisjach

The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met (tak nazywają swój teatr nowojorczycy). Także Polacy – obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur i przede wszystkim wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż regularnie występują na deskach tego teatru.

Do dziś budzi rozbawienie fakt, że The Metropolitan Opera powstała nie z artystycznej potrzeby, a z urażonych ambicji. Otóż żona pewnego nowojorskiego milionera, gdy nie zdobyła miejsca w loży w działającej wtedy w Nowym Jorku operze, nakazała swojemu małżonkowi wybudowanie nowego teatru, aby mogła godnie prezentować się w loży honorowej. Wynajęty architekt, nie bardzo wiedząc, co właściwie projektuje, skupił się na ociekającej złotem widowni, zupełnie lekceważąc potrzeby sceny. Podczas spektakli dekoracje składować więc trzeba było bezpośrednio na ulicy, a chór, nie mając własnej sali prób, ćwiczył w toalecie…

Met zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 Faustem Charles’a Gounoda. Choć poziom artystyczny Met pozostawał na najwyższym poziomie, warunki lokalowe były fatalne. Dlatego po latach postanowiono wybudować profesjonalny gmach i tam przenieść zespół. W 1966 roku otworzono jeden z największych (widownia liczy blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie (w pełni zautomatyzowana wielka scena, kilkanaście sal prób, parkingi, wygodne garderoby, przestronne magazyny dekoracji i kostiumów).

Met to dzisiaj operowa fabryka, a jej pracownicy pieszczotliwie nazywani są armią. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów – od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku. Wszystko to wymaga precyzyjnej organizacji pracy, dlatego też repertuar oraz obsady planowane są z około pięcioletnim wyprzedzeniem.

Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest dyrektor generalny Met – Peter Gelb. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy popłynął w eter obraz w jakości High Definition i dźwięk w formacie Dolby Digital Surround; pokazano Zaczarowany flet Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA.

Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy.

Dodatkowym atutem tych pokazów jest możliwość zajrzenia za kulisy. Kamera śledzi zmiany dekoracji, rejestruje też wywiady ze śpiewakami występującymi w danym przedstawieniu, zagląda na próby, których podczas transmisji, podobnie zresztą jak każdego innego dnia, odbywa się w teatrze kilka – tego zaś nie może zobaczyć publiczność zasiadająca na widowni Met.

Cennik pojedynczych wydarzeń:
65 zł – bilet normalny
60 zł – bilet ulgowy

Sezon 2023–2024

JAKE HEGGIE, Dead Man Walking
8.06.2024, godz. 18:00 RETRANSMISJA

Obsada:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), Latonia Moore (Siostra Rose), Joyce DiDonato (Siostra Helen Prejean), Susan Graham (Pani De Rocher), Ryan McKinny (Joseph De Rocher)

Twórcy:
Terrence McNally (libretto), Ivo van Hove (reżyseria), Jan Versweyveld (scenografia i światło), An D’Huys (kostiumy), Christopher Ash (projekcje), Tom Gibbons (dźwięk)

Opis:
Długo wyczekiwana premiera monumentalnego działa Jake’a Heggiego na scenie Met.

Produkcję reżyseruje Ivo van Hove, w jednej z głównych ról ujrzymy zaś mezzosopranistkę Joyce DiDonato. Oparta na wspomnieniach siostry zakonnej Helen Prejean, która walczyła o duszę skazanego mordercy, opera łączy niezwykły dramatyzm z przejmującą muzyką Heggiego oraz librettem autorstwa zdobywcy Emmy i nagrody Tony, Terrence’a McNally’ego. Orkiestrę poprowadzi dyrektor muzyczny Met, Yannick Nézet-Séguin. W obsadzie znaleźli się również: bas-baryton Ryan McKinny, jako więzień z celi śmierci Joseph De Rocher, sopranistka Latonia Moore jako siostra Rose oraz pierwsza wykonawczyni partii Helen (z prapremiery opery w 2000 roku) mezzosopranistka Susan Graham, jako matka De Rochera

Ostrzeżenie dotyczące treściDead Man Walking zawiera treści przeznaczone dla dorosłych oraz dosadny język.

Czas trwania: 194 minuty [1 przerwa]


ANTHONY DAVIS, X: The Life and Times of Malcolm X
17.02.2024 godz. 18:00 RETRANSMISJA

Obsada:
Kazem Abdullah (dyrygent), Leah Hawkins (Louise/Betty), Raehann Bryce-Davis (Ella), Victor Ryan Robertson (Elijah/Street), Will Liverman (Malcolm), Michael Sumuel (Reginald)

Twórcy:
Thulani Davis (libretto), Robert O’Hara (reżyseria), Clint Ramos (scenografia), Dede Ayite (kostiumy), Alex Jainchill (światło), Yee Eun Nam (projekcje), Rickey Tripp (choreografia)

Opis:
Przełomowa opera Anthony’ego Davisa, której premiera odbyła w 1986 roku, nareszcie dotarła do Met. Nową produkcję reżyseruje Robert O’Hara (nominowany w 2020 roku do nagrody Tony za Slave Play).

Jest to operowa opowieść o życiu Malcolma X. Twórcy skupiają się na ukazaniu losów jednego z przywódców ruchu afroamerykańskiego w Stanach Zjednoczonych w perspektywie dziejów zwykłego człowieka, którego historia wykracza poza czas i przestrzeń. W rolę główną wciela się baryton Will Liverman, który podbił scenę Met i serca miłośników opery na całym świecie występem w Fire Shut Up in My Bones Terence’a Blancharda. W roli matki Malcolma ujrzymy sopranistkę Leah Hawkins, mezzosopranistka Raehann Bryce-Davis wcieli się zaś w jego siostrę Ellę, a bas-baryton Michael Sumuel w brata Reginalda. W roli przywódcy Narodu Islamu, Elijah Muhammada, wystąpi tenor Victor Ryan Robertson. Orkiestrę poprowadzi Kazem Abdullah. Nowa aranżacja idealnie współgra z librettem autorstwa Thulani Davis, zapewniając wielowymiarowe doznania nie tylko miłośnikom opery, ale również fanom jazzu.

Czas trwania: 222 minuty [2 przerwy]


DANIEL CATÁN, Florencia en el Amazonas
09.12.2023, godz. 18:55

Obsada:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), Ailyn Pérez (Florencia Grimaldi), Gabriella Reyes (Rosalba), Nancy Fabiola Herrera (Paula), Mario Chang (Arcadio), Michael Chioldi (Álvaro), Mattia Olivieri (Riolobo), Greer Grimsley (Captain)

Twórcy:
Mary Zimmerman (reżyseria), Riccardo Hernandez (scenografia), Ana Kuzmanic (kostiumy), T.J. Gerckens (światło), S. Katy Tucker (projekcje), Alex Sanchez (choreografia)

Opis:
Wykonywana w języku hiszpańskim i inspirowana realizmem magicznym spod znaku Gabriela García Márqueza, opera meksykańskiego kompozytora Daniela Catána przedstawia losy operowej diwy Florencii Grimaldi, która powraca do swojej rodzinnej Brazylii, by tam występować i poszukiwać swojego zaginionego w dżungli kochanka.

W tej premierowej dla Met inscenizacji w roli głównej wystąpi sopranistka Ailyn Pérez. Reżyserowany przez Mary Zimmerman spektakl przenosi nas z Nowego Jorku do mistycznej krainy Amazonii. Wśród wybitnych śpiewaków wcielających się w podróżników towarzyszących Florencii w drodze do Manaus znaleźli się: Gabriella Reyes jako dziennikarka Rosalba, bas-baryton Greer Grimsley jako kapitan statku, baryton Mattia Olivieri jako enigmatyczny pierwszy oficer, tenor Mario Chang jako kuzyn kapitana Arcadio oraz mezzosopranistka Nancy Fabiola Herrera i baryton Michael Chioldi jako wiecznie skłócona para – Paula i Álvaro. Orkiestrę Met poprowadzi Yannick Nézet-Séguin.

Czas trwania: 155 minut [1 przerwa]


GIUSEPPE VERDI, Nabucco
06.01.2024, godz. 18:55

Obsada:
Daniele Callegari (dyrygent), Liudmyla Monastyrska (Abigaille), Maria Barakova (Fenena), SeokJong Baek (Ismael), George Gagnidze (Nabucco), Dmitry Belosselskiy (arcykapłan Zachariasz)

Twórcy:
Elijah Moshinsky (reżyseria), John Napier (scenografia), Andreane Neofitou (kostiumy), Howard Harrison (światło)

Opis:
Starożytny Babilon ożywa na scenie Met w tej pełnej rozmachu inscenizacji.

W roli potężnego władcy Nabucca (Nabuchodonozora) po raz pierwszy w nowojorskiej operze wystąpi baryton George Gagnidze. Partnerować będzie mu ukraińska sopranistka Liudmyla Monastyrska, która ponownie wcieli się w intrygującą postać mściwej córki króla – Abigaille. Ponadto na scenie ujrzymy mezzosopranistkę Marię Barakovą jako Fenenę oraz tenora SeokJong Baek (debiutującego w The Metropolitan Opera) w roli Ismaela. Słynną partię arcykapłana Zachariasza ponownie zaśpiewa bas Dmitry Belosselskiy. Orkiestrę Met poprowadzi Daniele Callegari.

Opera Nabucco przyniosła Verdiemu rozgłos. Jej wizytówką jest słynny chór „Va, pensiero”, który usłyszymy w poruszającym wykonaniu chóru Met.

Czas trwania: 186 minut [1 przerwa]


GEORGES BIZET, Carmen
27.01.2024, godz. 18:55

Obsada:
Daniele Rustioni (dyrygent), Angel Blue (Micaëla), Aigul Akhmetshina (Carmen), Piotr Beczała (Don José), Kyle Ketelsen (Escamillo)

Twórcy:
Carrie Cracknell (reżyseria), Michael Levine (scenografia), Tom Scutt (kostiumy), Guy Hoare (światło), rocafilm/Roland Horvath (projekcje), Ann Yee (choreografia)

Opis:
Uznana angielska reżyserka Carrie Cracknell (współpracująca z Met po raz pierwszy), nadaje nowy ton klasycznej opowieści o śmiertelnej namiętności, przenosząc ją w czasy współczesne i wplatając w wydarzenia wątek handlu ludźmi.

Mezzosopranistka Aigul Akhmetshina, jako tytułowa Carmen, synonim femme fatale, której wprost nie sposób się oprzeć, przewodzi obsadzie złożonej z największych operowych gwiazd. Na scenie ujrzymy tenora Piotra Beczałę w roli kochanka Carmen, Don José, sopranistkę Angel Blue, jako oddaną mu Micaëlę oraz bas-barytona Kyle’a Ketelsena jako dumnego Escamillo. W tej poruszającej serca inscenizacji opery Bizeta orkiestrę Met poprowadzi Daniele Rustioni.

Czas trwania: 224 minuty [1 przerwa]


GIUSEPPE VERDI, Moc przeznaczenia
9.03.2024, godz. 18:00

Obsada:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), Lise Davidsen (Leonora), Judit Kutasi (Preziosilla), Brian Jagde (Don Alvaro), Igor Golovatenko (Don Carlo di Vargas), Patrick Carfizzi (Brat Melitone), Soloman Howard (Markiz di Calatrava/Ojciec Gwardian)

Twórcy:
Mariusz Treliński (reżyseria), Boris Kudlička (scenografia), Moritz Junge (kostiumy), Marc Heinz (światło), Bartek Macias (projekcje), Maćko Prusak (choreografia)

Opis:
Reżyser Mariusz Treliński przedstawia nową, pierwszą od prawie 30 lat, inscenizację Mocy przeznaczenia Verdiego w nowojorskiej The Metropolitan Opera, przenosząc jednocześnie akcję opery do czasów współczesnych.

Dyrygent muzyczny Met, Yannick Nézet-Séguin stanie na podiumw obsadzie zaś nie zabraknie największych operowych gwiazd, z zachwycającą sopranistką Lise Davidsen na czele. Śpiewaczka, po serii sukcesów, powraca do Met w debiutanckiej roli szlachetnej Leonory. Na scenie partnerować będą jej tenor Brian Jagde jako Don Alvaro, baryton Igor Golovatenko jako Don Carlo, mezzosopranistka Judit Kutasi jako Preziosilla, bas-baryton Patrick Carfizzi jako brat Melitone oraz bas Soloman Howard w podwójnej roli ojca Leonory oraz Ojca Gwardiana.

Czas trwania: 262 minuty [2 przerwy]


CHARLES GOUNOD, Romeo i Julia
23.03.2024, godz. 17:55

Obsada:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), Nadine Sierra (Julia), Samantha Hankey (Stefan), Benjamin Bernheim (Romeo), Frederick Ballentine (Tybalt), Will Liverman (Merkucjo), Alfred Walker (Ojciec Laurenty)

Twórcy:
Bartlett Sher (reżyseria), Michael Yeargan (scenografia), Catherine Zuber (kostiumy), Jennifer Tipton (światło), Chase Brock (choreografia), B. H. Barry (choreografia walk)

Opis:
Dwójka najbardziej rozchwytywanych operowych gwiazd – sopranistka Nadine Sierra oraz tenor Benjamin Bernheim – razem na scenie Met, jako najbardziej znani kochankowie świata, Romeo i Julia, w operowej wersji klasycznej sztuki Szekspira.

Orkiestrę Met poprowadzi Yannick Nézet-Séguin. W obsadzie znaleźli się także: baryton Will Liverman oraz tenor Frederick Ballentine jako dwójka zaprzysięgłych wrogów, Merkucjo i Tybalt, mezzosopranistka Samantha Hankey jako szelmowski paź Stefan oraz bas-baryton Alfred Walker jako Ojciec Laurenty.

Czas trwania: 211 minut [1 przerwa]


GIACOMO PUCCINI, Jaskółka
20.04.2024, godz. 18:55

Obsada:
Speranza Scappucci (dyrygent), Angel Blue (Magda), Emily Pogorelc (Lisette), Jonathan Tetelman (Ruggero), Bekhzod Davronov (Prunier)

Twórcy:
Nicolas Joël (reżyseria), Ezio Frigerio (scenografia), Franca Squarciapino (kostiumy), Duane Schuler (światło)

Opis:
Ta słodko-gorzka historia miłosna w wykonaniu Pucciniego rzadko pojawia się w repertuarze Met. Tym bardziej cieszy fakt, że ujęto ją w tegorocznym programie The Met: Live in HD.

W rolę wytwornej kurtyzany Magdy wcieli się sopranistka Angel Blue. U jej boku ujrzymy zaś tenora Jonathana Tetelmana, debiutującego w nowojorskiej operze rolą Ruggero: młodego idealisty, który ofiarowuje kobiecie nowe życie. Orkiestrę Met poprowadzi Speranza Scappucci. Scenografia, inspirowana stylem art déco, przenosi widzów do serca nocnego Paryża i sennych wybrzeży Riwiery Francuskiej. Sopranistka Emily Pogorelc i tenor Bekhzod Davronov – oboje debiutują w Met – uzupełniają obsadę jako Lisette i Prunier.

Czas trwania: 167 minut [1 przerwa]


GIACOMO PUCCINI, Madama Butterfly
11.05.2024, godz. 18:55

Obsada:
Xian Zhang (Conductor), Asmik Grigorian (Cio-Cio-San), Elizabeth DeShong (Suzuki), Jonathan Tetelman (Pinkerton), Lucas Meachem (Sharpless)

Twórcy:
Anthony Minghella (reżyseria), Carolyn Choa (reżyseria i choreografia), Michael Levine (scenografia), Han Feng (kostiumy), Peter Mumford (światło), Blind Summit Theatre (lalki)

Opis:
Debiutująca w Met Asmik Grigorian zmierzy się z wymagającą partią Cio-Cio-San, ufnej gejszy z operowej tragedii Pucciniego.

Tenor Jonathan Tetelman wcieli się zaś w Pinkertona, bezdusznego oficera amerykańskiej marynarki, którego zdrada zniszczy główną bohaterkę. Ponadto na scenie ujrzymy mezzosopranistkę Elizabeth DeShong jako niezłomną pokojówkę Suzuki oraz barytona Lucasa Meachema w roli amerykańskiego konsula Sharplessa. W tej barwnej produkcji wyreżyserowanej przez Anthony’ego Minghella, orkiestrę Met po raz pierwszy poprowadzi ceniona Maestra Xian Zhang.

Czas trwania: 195 minut [1 przerwa]

WIĘCEJ INFORMACJI O CYKLU „THE MET: LIVE IN HD” ZNAJDĄ PAŃSTWO NA:
www.metoperafamily.org | www.nazywowkinach.pl | www.cikanekmanagement.eu

Cykl „The Met: Live in HD” jest realizowany dzięki szczodremu finansowemu wsparciu
The Neubauer Family Foundation

Głównym patronem medialnym cyklu „The Met: Live in HD” jest
Bloomberg

Transmisje w technologii HD są wspierane przez
Toll Brothers – America’s Luxury Home Builder®

Dystrybutor „The Met: Live in HD” na Polskę:
Cikánek management s.r.o. 
Cikánek

Tłumaczenie i opracowanie: Bartłomiej Majchrzak.

Źródła:

  1. Materiały promocyjne The Metropolitan Opera.
  2. Wyciągi fortepianowe wskazane przez The Metropolitan Opera.
  3. Piotr Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków 2008.
  4. Józef Kański, Przewodnik operowy, wyd. 6., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1995.
  5. Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, wyd. 4., Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991–1993.
  6. Lucjan Kydryński, Opera na cały rok. Kalendarium, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1989.